
– Jesteśmy bardzo zadowoleni, że znaleźliśmy inwestora branżowego z tak dobrą reputacją i jasną wizją rozwoju. Razem z PORR liczymy na dalszy rozwój naszej spółki oraz wzajemne wykorzystanie potencjałów przy kompleksowej realizacji dużych kontraktów. Jestem pewien, iż wspólnie możemy osiągnąć bardzo dużo – powiedział Piotr Kledzik, prezes zarządu Bilfinger Infrastructure SA.
Firma buduje obecnie m.in. trzy obiekty mostowe w Norwegii (Tresfjord, Harpe, Farris) oraz dwa obiekty mostowe w kraju (most Łazienkowski w Warszawie, most przez Wisłok w Rzeszowie).
Budowy w Norwegii
Bilfinger Infrastructure SA jest w trakcie realizacji mostu Tresfjord w pobliżu miejscowości Molde na środkowym wybrzeżu Morza Norweskiego. Podpisany w październiku 2012 r. kontrakt obejmuje budowę 19-przęsłowego mostu z betonu sprężonego. Główne przęsło ma rozpiętość 160 m, a całkowita długość mostu wynosi 1290 m. Przeprowadza on drogę E136 przez fiord Tresfjord pomiędzy miejscowościami Vestnes i Vikebukt. Maksymalna głębokość wody w rejonie przeprawy wynosi 45 m, zaś fiordu dochodzi do 100 m. Wartość kontraktu to ok. 320 mln zł. Inwestycja jest realizowana w konsorcjum: BB Civil (lider) oraz Bilfinger Infrastructure SA (partner).
Firma buduje również dwa inne mosty w Norwegii. Pierwszym jest obiekt Harpe typu extradosed o całkowitej długości 320 m. Inwestorem jest norweski zarząd dróg – Statens vegvesen. Projekt zakłada wykonanie konstrukcji mostu jako żelbetowej skrzynki o szerokości 20,65 m oraz pylonów o wysokości 16,25 m każdy. Wartość umowy to ok. 75 mln zł (153 mln NOK). Prace rozpoczęły się w kwietniu 2014 r., a ich zakończenie nastąpi w październiku 2015 r.
Kolejnym obiektem jest most Farris, który stanowi część inwestycji polegającej na budowie drogi ekspresowej E18 pomiędzy Bommestad i Sky w regionie Larvik. Kontrakt zakłada wykonanie mostu podwieszonego o łącznej długości 570 m. Most składa się z przęsła głównego o długości 120 m o konstrukcji dwóch równoległych stalowych skrzynek połączonych z żelbetową płytą współpracującą oraz pylonów o wysokości 75 m, a także dwóch estakad dojazdowych o długości 280 m i 170 m.
Bilfinger Infrastructure SA realizuje zadanie wspólnie z Bilfinger Construction GmbH. Inwestorem jest Statens vegvesen. Wartość umowy wynosi ok. 360 mln zł (719 mln NOK). Planowany termin realizacji inwestycji to styczeń 2014 r. – lipiec 2017 r.
Odbudowa w Polsce
10 kwietnia br. Bilfinger Infrastructure SA i Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. oraz Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie podpisali umowę na remont mostu Łazienkowskiego. Remont tego obiektu jest aktualnie jedną z najważniejszych inwestycji w stolicy.
Metoda przebudowy zaproponowana przez Bilfinger Infrastructure SA jest nowatorska, przygotowana specjalne dla mostu Łazienkowskiego. Pozwala jednocześnie rozbierać zniszczone elementy i montować nowe. Rozbiórka starej konstrukcji będzie się odbywać na środku przeprawy. Do montażu konstrukcji stalowej zostanie zastosowana metoda nasuwania. Służą do tego dwa specjalne stanowiska, zamontowane po obu stronach mostu w czerwcu. Następnym etapem jest nasuwanie nowej konstrukcji i demontaż starej. Od połowy września będą trwały prace na nasuniętej konstrukcji, czyli izolacje, układanie masy asfaltowej, roboty antykorozyjne. Umowa zakłada uzyskanie przejezdności do 31 października 2015 r.