
Trasa Łagiewnicka to istotna dla Krakowa inwestycja najbliższych lat. Jest to jeden z brakujących elementów tzw. trzeciej obwodnicy Krakowa.
W ramach całej inwestycji powstanie 3,5 km drogi dwujezdniowej, z odcinkami tunelowymi oraz linią tramwajową (1,7 km) łączącą os. Kurdwanów i ul. Zakopiańską. Ponadto zostanie zbudowanych pięć tuneli, nowe węzły drogowe, ekrany akustyczne, mosty, kładki, chodniki, ścieżki rowerowe oraz wspomniana linia tramwajowa.
Trasa Łagiewnicka będzie przebiegać od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej.
W ramach umowy zaprojektujemy i wykonamy następujące roboty budowlane:
– budowa ulicy dwujezdniowej o długości 3,5 km wraz z pasem dzielącym, ciągami pieszymi, rowerowymi, torowiskiem tramwajowym dwutorowym,
– budowa obiektów inżynieryjnych: tuneli, kładek, mostów przez rzekę Wilgę,
– budowa i przebudowa linii tramwajowej,
– przebudowa i rozbudowa ul. Zakopiańskiej,
– przebudowa linii kolejowej,
– przełożenie koryta Wilgi,
– przebudowa torowiska tramwajowego na pętli tramwajowej,
– zagospodarowanie terenów naziemnych (miejsca nad tunelami oraz w obrębie przebiegu inwestycji), tj. nasadzenia, ogródek jordanowski, zagospodarowanie o charakterze parkowym, obiekty sportowe, place zabaw (Smocze skwery), ciągi piesze i rowerowe,
– budowa Centrum Zarządzania Trzecią Obwodnicą (CZTO) – obiektu zapewniającego nadzór i sterowanie wszystkimi elementami drogowymi trzeciej obwodnicy, w szczególności w zakresie obsługi obiektów tunelowych,
– budowa pomieszczeń nadzoru przy przystanku podziemnym (tramwajowym).
23 lutego wykonawca otrzymał dostęp do terenu budowy dla zakresu objętego pierwszym etapem inwestycji (rejon włączenia ul. 8 Pułku Ułanów do ul. Ruczaj), dla którego wydana została już prawomocna decyzja zezwalająca na realizację. Na pozostałym obszarze realizowane będą roboty porządkowe.
Urząd Miasta Krakowa prowadzi postępowanie o wydanie decyzji ZRID. Po uzyskaniu stosownych decyzji możliwe będzie rozpoczęcie prac budowlanych. Jeżeli nie wystąpią żadne nieprzewidywane okoliczności, nastąpi to w okresie wiosennym.
Budowa potrwa do końca 2020 r. Wartość inwestycji wynosi 652,19 mln zł netto. Komponent inwestycji związany z budową linii tramwajowej – Budowa linii tramwajowej wzdłuż Trasy Łagiewnickiej, jest współfinansowany ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020.
Wizualizacja: Trasa Łagiewnicka SA