Drogi Mosty Inwestycje
2 Minuty czytania

Budowa obwodnicy Zabierzowa i DK47 Rdzawka-Nowy Targ

26 czerwca 2017 r. w siedzibie Oddziału GDDKiA w Krakowie minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podpisał dwa aneksy do programów inwestycyjnych: obwodnicy Zabierzowa w ciągu DK79 oraz odcinka zakopianki Rdzawka-Nowy Targ. Podpisując dokumenty, minister powiedział, że kierowcy jadący z całego kraju na Podhale przestaną odczuwać uciążliwość, a przejazd będzie bezpieczniejszy i płynny. Natomiast obwodnica Zabierzowa stanie się elementem systemu komunikacyjnego Krakowa.

Obwodnica Zabierzowa w ciągu DK79
Obwodnica Zabierzowa w ciągu DK79

Obwodnica Zabierzowa

Według przeprowadzonych pomiarów natężenia ruchu w 2015 r., średnio na dobę przejeżdża 19 250 pojazdów na odcinku drogi krajowej nr 79 Modlniczka – Zabierzów oraz 14 647 pojazdów na odcinku Zabierzów – Krzeszowice. Budowa obwodnicy obejmuje swoim zasięgiem miejscowości, przez które przebiega droga krajowa nr 79: część miejscowości Modlniczka (gmina Wielka Wieś), Zabierzów, Kochanów i część miejscowości Niegoszowice (gmina Zabierzów). Wykonanie drogi klasy GP, zlokalizowanej głównie na terenach niezabudowanych, ma na celu zminimalizowanie punktów kolizyjnych, jakimi są skrzyżowania z innymi drogami, zapewnienie obsługi komunikacyjnej terenów przyległych z jednoczesną ochroną środowiska naturalnego, odciążenie intensywnie zabudowanej części Zabierzowa z ruchu pojazdów. Dzięki inwestycji zmniejszy się natężenie ruchu w centrum miejscowości, ograniczeniu ulegnie poziom zanieczyszczeń i hałasu na obszarze intensywnie zurbanizowanym, poprawią się warunki bezpieczeństwa na drogach.

Droga klasy GP o długości 10,17 km omija tereny zabudowane, a jednocześnie obsługuje tereny przyległe przez drogi zbiorcze. Powstaną trzy skrzyżowania, tunel dwukomorowy z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku o długości 370 m oraz 13 obiektów mostowych (mosty, wiadukty, estakady).

Realizacja odbywać się będzie w systemie zaprojektuj i zbuduj. Rozpoczęcie budowy przewidywane jest w 2021 r., a zakończenie w 2023 r.

Droga krajowa nr 47, odcinek Rdzawka – Nowy Targ

Duże zainteresowanie turystyczne Podhalem i związany z tym ruch pojazdów, duże natężenie średniego ruchu dobowego i budowa drogi ekspresowej do Rabki-Zdroju oraz drogi dwujezdniowej nr 47 do Chabówki uzasadniają kontynuację budowy odcinka dwujezdniowego do Nowego Targu, gdzie krzyżują się drogi krajowe nr 47 i 49 oraz droga wojewódzka w kierunku Czarnego Dunajca. Umożliwi to szybsze i bezpieczniejsze połączenie Podhala z innymi regionami kraju. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 r., na tym odcinku panuje średni ruch dobowy na poziomie 14 007–18 082 pojazdów. W okresie weekendów, ferii i wakacji ruch ten znacznie wzrasta, co świadczy o wyczerpaniu przepustowości przekroju jednojezdniowego.
Zakres inwestycji obejmuje budowę dwujezdniowej drogi klasy GP o długości 16,136 km i szerokości jezdni 2 x 3,50 m, czterech węzłów drogowych: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe, 22 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, estakady).
Prace przygotowawcze prowadzone były w latach 2008–2015. Dla inwestycji wydana została decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych, która jest ważna i prawomocna. Dzięki podpisaniu aneksu do programu inwestycyjnego po wakacjach zostanie ogłoszony przez Oddział GDDKiA w Krakowie przetarg na realizację robót w trybie zaprojektuj i zbuduj. Przewidywany czas ich trwania to trzy lata. 

Grafika: GDDKiA Oddział w Krakowie

Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI