Cztery propozycje nowego przebiegu DK7
Zadanie przygotowania wariantów przebiegu nowej drogi krajowej nr 7 oraz pozyskania decyzji środowiskowej powierzono firmie Multiconsult Polska. Kluczowe znaczenie przy wyborze preferowanego wariantu będą miały kryteria społeczne, środowiskowe, techniczne i ekonomiczne.
Każdy z czterech analizowanych wariantów ma długość około 35 km i zakłada poprowadzenie nowej drogi o parametrach zbliżonych do ekspresowych – dwupasmowej, bezkolizyjnej, z maksymalną prędkością projektową do 100 km/h. Początek trasy planowany jest na węźle Zabornia w Rabce-Zdroju, gdzie kończy się odcinek S7.

Spotkania z mieszkańcami i konsultacje społeczne
W maju 2023 r. odbyły się spotkania informacyjne z mieszkańcami gmin Jabłonka, Raba Wyżna i Spytkowice. Przedstawiono cztery propozycje przebiegu trasy, a na ich podstawie GDDKiA zebrała około 1300 uwag i opinii.
W odpowiedzi na postulaty mieszkańców wprowadzono m.in.:
- możliwość budowy dodatkowego węzła Podwilk w wariantach B i D,
- 250-metrowy tunel w wariantach A i C w Chyżnem dla ograniczenia oddziaływania drogi na zabudowę,
- korekty przebiegu trasy w Orawce i Chyżnem zgodnie z lokalnymi sugestiami.
Nie wszystkie propozycje mogły zostać uwzględnione. Przykładowo, znaczne odsunięcie trasy od Spytkowic wymagałoby budowy kosztownych estakad i tuneli, a zmiana przebiegu w rejonie Podwilka wiązałaby się z głębokimi wykopami o znacznym zasięgu.
Dalsze etapy prac
W sierpniu 2025 r. planowane jest rozpoczęcie badań hydrogeologicznych, po których nastąpią badania geotechniczne. Ich celem będzie szczegółowa analiza warunków gruntowo-wodnych i techniczna weryfikacja przyjętych założeń projektowych.
Po zebraniu pełnych danych projektanci wskażą trzy warianty, które zostaną objęte wnioskiem o decyzję środowiskową. Jeden z nich zostanie oznaczony jako preferowany. Ostateczne decyzje zostaną podjęte w oparciu o kompleksową ocenę wszystkich kryteriów.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
