REKLAMA
Drogi Mosty Tunele Inwestycje Wiadomości
1 Minuta czytania

Siódemką do granicy – trwają prace nad nowym przebiegiem DK7

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad kontynuuje przygotowania do wyznaczenia nowego przebiegu drogi krajowej nr 7 pomiędzy Rabką-Zdrojem a granicą państwa w Chyżnem. Odcinek o długości około 35 km rozważany jest w czterech wariantach. W sierpniu 2025 r. rozpoczną się badania hydrogeologiczne, a w przyszłym roku planowane jest złożenie wniosku o decyzję środowiskową.

Nowy przebieg drogi krajowej nr 7 Rabka-Zdrój – Chyżne – widok na trasę w górzystym terenie
fot. GDDKiA Oddział Kraków
Spis treści

Cztery propozycje nowego przebiegu DK7

Zadanie przygotowania wariantów przebiegu nowej drogi krajowej nr 7 oraz pozyskania decyzji środowiskowej powierzono firmie Multiconsult Polska. Kluczowe znaczenie przy wyborze preferowanego wariantu będą miały kryteria społeczne, środowiskowe, techniczne i ekonomiczne.

Każdy z czterech analizowanych wariantów ma długość około 35 km i zakłada poprowadzenie nowej drogi o parametrach zbliżonych do ekspresowych – dwupasmowej, bezkolizyjnej, z maksymalną prędkością projektową do 100 km/h. Początek trasy planowany jest na węźle Zabornia w Rabce-Zdroju, gdzie kończy się odcinek S7.

Mapa nowej chyżnianki
Mapa nowej chyżnianki, fot. GDDKiA Oddział Kraków

Spotkania z mieszkańcami i konsultacje społeczne

W maju 2023 r. odbyły się spotkania informacyjne z mieszkańcami gmin Jabłonka, Raba Wyżna i Spytkowice. Przedstawiono cztery propozycje przebiegu trasy, a na ich podstawie GDDKiA zebrała około 1300 uwag i opinii.

W odpowiedzi na postulaty mieszkańców wprowadzono m.in.:

  • możliwość budowy dodatkowego węzła Podwilk w wariantach B i D,
  • 250-metrowy tunel w wariantach A i C w Chyżnem dla ograniczenia oddziaływania drogi na zabudowę,
  • korekty przebiegu trasy w Orawce i Chyżnem zgodnie z lokalnymi sugestiami.

Nie wszystkie propozycje mogły zostać uwzględnione. Przykładowo, znaczne odsunięcie trasy od Spytkowic wymagałoby budowy kosztownych estakad i tuneli, a zmiana przebiegu w rejonie Podwilka wiązałaby się z głębokimi wykopami o znacznym zasięgu.

Dalsze etapy prac

W sierpniu 2025 r. planowane jest rozpoczęcie badań hydrogeologicznych, po których nastąpią badania geotechniczne. Ich celem będzie szczegółowa analiza warunków gruntowo-wodnych i techniczna weryfikacja przyjętych założeń projektowych.

Po zebraniu pełnych danych projektanci wskażą trzy warianty, które zostaną objęte wnioskiem o decyzję środowiskową. Jeden z nich zostanie oznaczony jako preferowany. Ostateczne decyzje zostaną podjęte w oparciu o kompleksową ocenę wszystkich kryteriów.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.