REKLAMA
Budownictwo Geoinżynieria Inwestycje Technologie
4 Minuty czytania

Otwarcie parkingu podziemnego pod Placem Powstańców Warszawy

Po trzech latach budowy, w marcu 2025 roku, otwarty został pierwszy w Warszawie parking podziemny zrealizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) – zlokalizowany pod Placem Powstańców Warszawy. Obiekt oferuje 420 miejsc postojowych rozmieszczonych na czterech podziemnych kondygnacjach. Największym wyzwaniem podczas realizacji inwestycji były roboty geotechniczne oraz trudna logistyka ich prowadzenia, co wynikało z faktu, że ponad 95% konstrukcji znajduje się pod ziemią.

Spis treści

Opis przyjętych rozwiązań geotechnicznych

Zabezpieczenie wykopu, którego dno znajduje się 14,0–15,0 metrów poniżej poziomu terenu, zostało wykonane w technologii ścian szczelinowych o grubości 80 cm. Spód ścian zagłębiono w gruntach słaboprzepuszczalnych dla wody, a całkowita długość ścian wynosi od 19 do 30 metrów. Wykorzystana została metoda stropowa z dwoma głównymi otworami technologicznymi. Podparcie w fazie tymczasowej pełniły stropy „0” (nad „-1”) oraz „-2” (nad „-3”), a oparte zostały na stalowych słupach tymczasowych zakotwionych w baretach o grubości 60 cm. Barety, poza funkcją tymczasowego podparcia, pełnią także rolę kotwienia – w docelowej fazie pracy – płyty fundamentowej. Ich głębokość, w zależności od obciążeń, jakie muszą przenieść, wynosi od 8,0 do 22,0 metrów poniżej dna wykopu.

Technologia Grubość Głębokość
ściany szczelinowe 80 cm 19,0–30,0 m poniżej poziomu terenu
barety 60 cm 8,0–22,0 m poniżej dna wykopu
przesłona jet grouting 150–250 cm do 25,0 m poniżej poziomu terenu
Tab. 1. Grubość i głębokość zrealizowanych elementów

Kolejnymi robotami zrealizowanymi przez Stump Franki było wykonanie pionowych przesłon w technologii jet grouting pod czynnymi instalacjami. Było to spowodowane brakiem możliwości ich czasowego wyłączenia lub przełożenia. Głębokość zrealizowanych przesłon to aż 25,0 metrów, a średnice kolumn to 150–250 cm. Ze względu na układ warstw gruntowych, czyli przewarstwień gruntów spoistych i niespoistych, zachowanie projektowanych średnic na całej długości było technologicznie jednym z najtrudniejszych zadań w ramach tego kontraktu.

widok na pionowe kolumny doszczelniające pod czynnymi instalacjami
Rys. 1. Pionowe kolumny doszczelniające pod czynnymi instalacjami [3]
Palownica wykonująca pionową przesłonę doszczelniającą
Rys. 2. Wykonywanie pionowej przesłony doszczelniającej [5]

Opis technologii ścian szczelinowych oraz iniekcji wysokociśnieniowej jet grouting

Ściany szczelinowe

Parking pod Placem Powstańców Warszawy wykonano metodą podstropową w technologii ścian szczelinowych. W największym uproszczeniu można powiedzieć, że metoda ta polega na wykonywaniu konstrukcji od góry do dołu. Najważniejsze etapy przedstawiono na rys. 3.

Schemat wykonanych robót geotechnicznych
Rys. 3. Schemat wykonanych robót geotechnicznych
proces wykonywania scian szczelinowych przez firmę stump franki

Po usunięciu wszystkich kolizji podziemnych i nadziemnych, wykonuje się wąską szczelinę w zawiesinie bentonitowej (rys. 4a). Następnie w szczelinę wprowadza się prefabrykowany kosz zbrojeniowy i rozpoczyna się betonowanie metodą kontraktor (betonowanie od dołu do góry szczeliny przez specjalną rurę) (rys. 4b).

Etapy wykonywania podziemnego parkingu metodą podstropową
Rys. 4a i 4b. Etapy wykonywania podziemnego parkingu metodą podstropową

Równolegle we wnętrzu przyszłego wykopu wykonuje się barety (pale prostokątne) z osadzonymi profilami stalowymi, które pełnią rolę słupów tymczasowych. Po skuciu wierzchniej, zanieczyszczonej warstwy betonu wykonuje się strop bezpośrednio na gruncie, z pozostawionymi otworami technologicznymi niezbędnymi do transportu pionowego materiałów (rys. 4d).

Etapy wykonywania podziemnego parkingu metodą podstropową
Rys. 4c i 4d. Etapy wykonywania podziemnego parkingu metodą podstropową

Następnie prowadzony jest wykop do poziomu drugiego stropu i wykonywany jest kolejny strop z otworem (rys. 4e). Po osiągnięciu docelowej rzędnej wykopu wykonuje się płytę fundamentową, słupy docelowe i stropy (rys. 4f, 4g) oraz uzupełnia się wcześniej pozostawione otwory w stropach, a wykonane podparcie tymczasowe zostaje usunięte. Po tym etapie następują roboty instalacyjne oraz wykończeniowe.

Etapy wykonywania podziemnego parkingu metodą podstropową
Rys. 4e i 4f. Etapy wykonywania podziemnego parkingu metodą podstropową
Etapy wykonywania podziemnego parkingu metodą podstropową
Rys. 4g i 4h. Etapy wykonywania podziemnego parkingu metodą podstropową

Jet grouting

Metoda iniekcji wysokociśnieniowej jet grouting polega na wykonaniu w gruncie zeskalonej bryły cementowo-gruntowej. Wykonanie wydzielonych lub połączonych ze sobą brył cementogruntu o gabarytach dostosowanych do wymogów projektowych odbywa się poprzez wprowadzenie do podłoża rury wiertniczej zakończonej tzw. monitorem. Z dyszy monitora wydostaje się strumień zaczynu pod bardzo dużym ciśnieniem (rzędu 300–400 at). Dzięki wysokiej energii strumienia dochodzi do wymieszania gruntu z zaczynem cementowym, a po związaniu zaczynu – do zeskalenia gruntu. Kontrolując w precyzyjny sposób ruchy rury wiertniczej (prędkość podciągania i obrót), uzyskuje się pożądany kształt i zasięg zeskalenia. Wykonywanie zeskalonej bryły odbywa się praktycznie bez wstrząsów. Kolumny w technologii jet grouting wykonuje się w trzech wariantach: systemie pojedynczym, w którym rolę medium pełni sam zaczyn cementowy; systemie podwójnym, gdzie poza zaczynem wykorzystuje się również sprężone powietrze; oraz w systemie potrójnym, w którym dodatkowo stosowana jest woda. W warunkach krajowych najczęściej wykorzystuje się system podwójny. Szczegółowe zastosowanie technologii jet grouting opisano w [1].

Schemat technologii jet grouting
Rys. 5. Schemat technologii jet grouting [4]

Podsumowanie

Doświadczenie zdobyte przy budowach stacji metra [2] oraz wielokondygnacyjnych parkingów podziemnych jest najlepszym gwarantem dobrze zrealizowanych robót przy tak głębokich wykopach, jak w przypadku parkingu pod Placem Powstańców Warszawy. Sprawnie wykonane przez Stump Franki prace pozwoliły generalnemu wykonawcy na szybkie przystąpienie do robót ziemnych oraz żelbetowych i instalacyjnych. Dzięki temu mieszkańcy Warszawy mogą korzystać z dodatkowych miejsc postojowych w centrum miasta, a przestrzeń przywrócono pieszym użytkownikom.

Zobacz film z budowy parkingu podziemnego pod Placem Powstańców Warszawy

Bibliografia

[1] Jet grouting – najbardziej uniwersalna technologia w geotechnice, Bartłomiej Sutowski, „Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne” nr 5/2023.
[2] Nowe stacje II linii metra w Warszawie, Bartłomiej Sutowski, „Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne” nr 6/2022.
[3] Projekt wykonawczy ścian szczelinowych parkingu podziemnego pod Placem Powstańców Warszawy, MDR-projekt 01.2023.
[4] Materiały Franki Foundations Belgium.
[5] Archiwum Stump Franki.

Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.