Wykonany przez spółkę CEMEX Infrastruktura odcinek drogi betonowej ma na celu przetestowanie technologii betonowej pod kątem trwałości oraz parametrów użytkowych. Na skutek przeprowadzonych badań jakościowych, w przyszłości takie rozwiązanie technologiczne będzie mogło zostać uwzględnione w przetargach na budowę dróg lokalnych. Zamawiającym próbnej nawierzchni była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), a prace zostały wykonane we współpracy z Generalnym Wykonawcą S51, firmą Budimex.
Podczas testów sprawdzane były trzy różne wykończenia powierzchni: tradycyjny beton wałowany, teksturowanie betonu wałowanego za pomocą maty jutowej oraz teksturowanie betonu wałowanego poprzez szczotkowanie. Teksturowanie przy pomocy maty i szczotki było możliwe dzięki zastosowaniu innowacyjnej metody z wykorzystaniem środków najnowszej generacji, nanoszonych na powierzchnię ułożonej nawierzchni betonowej, a następnie zatarciu jej przy pomocy przemysłowych zacieraczek.
Testowane rozwiązania mają wskazać, które z nich uzyskuje optymalny współczynnik tarcia nawierzchni na potrzeby dróg lokalnych. Wykonany odcinek zostanie poddany programowi badań jakościowych, zarówno w laboratorium zamawiającego, głównego wykonawcy, jak i przez CEMEX Infrastruktura.
To drugi projekt CEMEX na udostępnionej kierowcom obwodnicy Olsztyna. Od 2017 r. CEMEX dostarczał mieszanki do betonów konstrukcyjnych na budowę obwodnicy z Wytwórni Betonu Towarowego w Olsztynie.
Zastosowanie technologii betonu wałowanego w budowie dróg niesie za sobą szereg korzyści dla inwestorów oraz przede wszystkim, dla kierowców i środowiska. Drogi betonowe przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa kierowców. Według danych Stowarzyszenia Producentów Cementu, do 2023 roku w Polsce ma zostać oddanych do użytku kierowców łącznie 1450 km dróg z nawierzchnią z betonu.
Zdjęcia: CEMEX Polska Sp. z o.o.