Nowe autobusy przegubowe Solaris dla Warszawy
Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) w Warszawie podpisał umowę na dostawę 120 pojazdów o długości 18 metrów. Nowe autobusy przegubowe Solaris Urbino 18 trafią do stolicy od drugiej połowy 2026 r., a ich dostawy potrwają do 2027 r.
Pojazdy spełniają standardy Warszawskiego Transportu Publicznego. Są niskopodłogowe, klimatyzowane i wyposażone w system informacji pasażerskiej, wyznaczone miejsca dla wózków oraz blokady alkoholowe dla kierowców. Zadbano również o potrzeby osób z niepełnosprawnościami – autobus będzie posiadał m.in. przyciski z opisem w alfabecie Braille’a oraz sygnalizację potrzeby rozłożenia rampy. Funkcja tzw. przyklęku umożliwi dodatkowo pochylenie pojazdu dla łatwiejszego wejścia.
Napęd stanowić będą silniki diesla spełniające normę Euro 6, a na dachach pojazdów zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne ograniczające zużycie energii.
Komfort codziennych podróży i możliwość działań kryzysowych
Jak podkreśla dyrektor ZTM Katarzyna Strzegowska, nowe autobusy przegubowe umożliwią zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa dla prawie pół miliona osób korzystających rocznie z komunikacji autobusowej w aglomeracji warszawskiej.
Pojazdy będą miały również funkcje specjalne. W sytuacjach kryzysowych – takich jak klęski żywiołowe – posłużą do ewakuacji i transportu osób także w pozycji leżącej. Każdy autobus zostanie wyposażony w system mocowania czterech noszy, które dostarczy producent.
Wyniki przetargu i koszt inwestycji
Zakup nowych autobusów przegubowych to rezultat przetargu ogłoszonego w sierpniu 2025 r. Postępowanie podzielono na dwie części po 60 pojazdów każda. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiła firma Solaris Bus & Coach, a wartość całego zamówienia wynosi 324 mln zł.
Nowe autobusy przegubowe zostaną przekazane do eksploatacji Miejskim Zakładom Autobusowym.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
