REKLAMA
Drogi Wiadomości
4 Minuty czytania

130 km drogi S6 na północy

Kierowcy korzystają z całej drogi ekspresowej S6 Goleniów – Koszalin o długości ok. 130 km. 10 października oddano do ruchu odcinek drogi S6 od Kołobrzegu do Koszalina o długości 44,2 km.

Droga ekspresowa S6, fot. GDDKiA O/Szczecin
Droga ekspresowa S6, fot. GDDKiA O/Szczecin
Oddanie do ruchu drogi S6 podwoiło długość dróg szybkiego ruchu w województwie zachodniopomorskim. Trasa ta zapewni skomunikowanie Koszalina i środkowego Pomorza z siecią dróg ekspresowych i autostrad, wcześniej obszar ten był pozbawiony jakichkolwiek dróg szybkiego ruchu. Koszt całej S6 Goleniów – Koszalin to około 3,9 miliarda złotych, inwestycja była współfinansowana ze środków UE w ramach POIiŚ 2014-2020, kwota dofinansowania sięgnęła 1,55 miliarda złotych.

Uruchamianie drogi S6

Jako pierwszy, w maju tego roku do ruchu został oddany odcinek łączący drogę S3 w rejonie Goleniowa z obwodnicą Nowogardu. Na odcinku Nowogard – Płoty od sierpnia jedziemy już nową S6, na razie jeszcze jedną jezdnią. Kolejne odcinki zostały oddane do ruchu 30 września 2019 r., były to dwa odcinki łączące Płoty z Kołobrzegiem.

Oddane 10 października do użytkowania odcinki między Kołobrzegiem, a Koszalinem wraz z częścią obwodnicy Koszalina i Sianowa umożliwią spięcie całej trasy S6 w funkcjonalną całość. Na odcinku Ustronie Morskie – Koszalin jeszcze przez najbliższe tygodnie będą wykonywane prace wykończeniowe, w szczególności poza jezdniami drogi ekspresowej.

Do końca października zostanie jeszcze udostępniony odcinek obwodnicy Koszalina i Sianowa do węzła Koszalin Wschód oraz druga jezdnia na odcinku Nowogard – Płoty.

Nowy przebieg przez Kołobrzeg


Planowanie drogi ekspresowej S6 w województwie zachodniopomorskim rozpoczęło się kilkanaście lat temu. W 2010 roku została uzyskana decyzja środowiskowa, w której określono przebieg drogi. Ekspresowa „szóstka” na odcinku od miejscowości Modlimowo do Koszalina została poprowadzona nowym przebiegiem w kierunku na Kołobrzeg i dalej do Koszalina.

Dzięki temu nie trzeba było budować dróg S6 i S11 obok siebie na odcinku 30 km, komunikację zapewnia wspólny przebieg tych dróg od Kołobrzegu do Koszalina. W kolejnych etapach prac przygotowawczych została opracowana Koncepcja Programowa i wykonane badania geologiczne. Dla obwodnicy Koszalina i Sianowa przygotowano projekt budowlany.

7 odcinków realizacyjnych


Całą drogę od Goleniowa (połączenie z S3) podzielono na 7 odcinków realizacyjnych, 6 fragmentów od Goleniowa do Koszalina realizowanych w formule „projektuj i buduj” oraz realizowaną w formule „buduj” obwodnicę Koszalina i Sianowa. Umowy z wykonawcami były sukcesywnie podpisywane od września 2015 roku do początku 2016 roku. Roboty realizowali następujący wykonawcy: Budimex S.A. (Goleniów – Nowogard i Płoty – Kiełpino), Mosty Łódź S.A. (Nowogard – Płoty), Polaqua i Dargados (Kiełpino – Kołobrzeg), PORR S.A. (Kołobrzeg – Ustronie oraz obwodnica Koszalina i Sianowa) i STRABAG S.A (Ustronie – Koszalin).

Roboty na odcinkach „projektuj i buduj” ruszyły wiosną 2017 roku po zakończeniu fazy opracowywania dokumentacji projektowych. Roboty były finalizowane w 2019 roku. Na obwodnicy Koszalina i Sianowa wystąpiły problemy z podłożem, co spowodowało konieczność zmiany projektu na części odcinka. Dlatego w tym roku gotowe będzie 12 spośród 20 km tej obwodnicy.

16 węzłów drogowych i 146 mostów i wiaduktów


Droga S6 to dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Trasa jest w pełni bezkolizyjna, wjazd na drogę i zjazd z niej jest możliwy przez węzły drogowe, których powstało łącznie 16. Na całej trasie powstało 146 obiektów mostowych. Budowa drogi obejmuję również 3 pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). Na MOP trwają jeszcze prace, jako pierwszy powinien zostać udostępniony MOP Jarkowo miedzy Kiełpinem, a Kołobrzegiem.

Na MOP Wyszogóra i Jarkowo będą jeszcze wykonywane stacje benzynowe i restauracje, przetargi na dzierżawę wkrótce się rozpoczną. Zarządzanie i utrzymanie drogi umożliwią 3 obwody drogowe powstałe przy węzłach. W ramach inwestycji powstał również system zarządzania ruchem z wieloma kamerami, czujnikami i tablicami zmiennej treści, który będzie sukcesywnie wdrażany w użytkowanie.

Dalsza realizacja S6


Około 120 mln zł zapewnionych na przygotowanie S6 na odcinku Koszalin – Słupsk umożliwiło ogłoszenie przetargu na opracowanie projektów budowlanych, a po ich opracowaniu na uzyskanie decyzji ZRID i wykup nieruchomości.

W 2021 roku ten fragment S6 będzie gotowy do realizacji. Obecnie ruszają roboty na odcinkach w województwie pomorskim łączących miejscowość Bożepole Wlk. z obwodnicą trójmiasta (Trasa Kaszubska). Także w kolejnych latach następne fragmenty drogi S6 będą sukcesywnie realizowane.

Tekst i zdjęcie: GDDKiA O/Szczecin

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA