PLK do końca roku zamontują 245 rozjazdów w 12 województwach na 21 liniach kolejowych. Roboty budowlane rozpoczęto w połowie marca 2018 r. Wymieniono już 54 rozjazdy m.in. 20 sztuk w województwie wielkopolskim na stacjach Poznań Górczyn, Biniew, Ponętów, Bronów, 7 w woj. śląskim – m.in. na stacji Dąbrowa Górnicza i 6 w woj. dolnośląskim, w tym np. w tym 4 na stacji Smardzów Wrocławski.
Zamontowano już wszystkie rozjazdy zaplanowane w województwie łódzkim. 7 nowych rozjazdów zostało zainstalowanych na stacji Kraski – znajdującej się na ważnej dla ruchu towarowego linii kolejowej łączącej Śląsk z portami (tzw. Węglówki). W czerwcu planowany jest montaż kolejnych urządzeń w województwie mazowieckim m.in. na stacjach Pionki i Żytkowice. W ramach programu rozjazdowego najwięcej nowych rozjazdów zaplanowano w województwach wielkopolskim (62) i zachodniopomorskim (42).
Sprawna wymiana rozjazdów
W celu sprawnej realizacji zadania ponad połowa rozjazdów zostanie dostarczona na miejsce budowy na specjalnych wagonach-platformach w gotowych blokach. Dostarczenie gotowych elementów rozjazdów skraca czas montażu. Stare rozjazdy i przylegające do nich odcinki torów są demontowane i od razu zastępowane przez nowe. Technologia blokowa pozwala ograniczyć czas zamknięć torowych, tym samym minimalizuje utrudnienia dla przewoźników kolejowych.
PLK kontynuują program wymiany rozjazdów
W 2015 r. w ramach programu rozjazdowego zamontowano 697 nowych rozjazdów w 14 województwach. Zarządca infrastruktury wymienia rozjazdy także podczas prac modernizacyjnych, prowadzonych w ramach Krajowego Programu Kolejowego. W 2016 zamontowano 549 sztuk, a w 2017 roku prawie 600 nowych rozjazdów.
Projekt pn. „Poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych rozjazdów kolejowych o podwyższonym standardzie konstrukcyjnym – etap II” jest finansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ 5.2-20). Wartość projektu 214 533 800 zł.
Autor: Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.