Wariant B bez akceptacji RDOŚ
RDOŚ uznał, że realizacja inwestycji w wariancie B, prowadzącym poniżej Baranowa i w sąsiedztwie Mikołajek, jest niemożliwa. Według RDOŚ nawet przy zastosowaniu działań ochronnych i zabezpieczających, nie udałoby się uniknąć znaczącego, negatywnego oddziaływania na środowisko, a w szczególności na żółwia błotnego objętego ochroną w obszarze Natura 2000.
Pismem z 8 grudnia 2023 r. RDOŚ poprosił GDDKiA o stanowisko, czy jest zainteresowana realizacją S16 w wariancie alternatywnym, wskazanym w raporcie o oddziaływaniu na środowisko, tj. wariancie C (północnym), powyżej Użranek i poniżej Rynu.
Etap przygotowania przed drogowcami
Teraz olsztyński Oddział GDDKiA czeka, aż RDOŚ wyda decyzję środowiskową dla alternatywnego wariantu. Kolejnym etapem prac będzie ogłoszenie przetargu na wykonanie Koncepcji programowej. Zawierać ona będzie szczegółowe rozwiązania techniczne przyszłej S16, w tym rozwiązania geometryczne, koncepcje obiektów drogowych i obiektów inżynierskich. Wykonane zostaną także badania geologiczne. Komplet tych materiałów jest niezbędny do ogłoszenia przetargu na realizację robót.