REKLAMA
Drogi Wiadomości
3 Minuty czytania

Andrzej Adamczyk o inwestycjach w woj. zachodniopomorskim

Wczoraj Andrzej Adamczyk odbył wizytę w woj. zachodniopomorskim. Minister mówił m.in.: o rewitalizacji linii kolejowej nr 410 między Grotnikami Drawskimi a Drawnem, budowie obwodnicy Szczecinka w ciągu S11 i południowej obwodnicy tego miasta.

Rewitalizacja linii kolejowej nr 410 między Grotnikami Drawskimi a Drawnem

Dzięki podpisanej umowie na rewitalizację linii kolejowej nr 410, o wartości ponad 135 mln zł netto, towary i sprzęt wojskowy dojadą koleją na poligon w Drawsku Pomorskim. Pociągi towarowe wrócą na fragment nieczynnej linii kolejowej z Grotnik Drawskich, przez Złocieniec do Kalisza Pomorskiego i Drawna.

– Po ponad 20 latach przywracamy ruch towarowy na linii prowadzącej do Kalisza Pomorskiego i Drawna. W ostatnich trzech latach przywróciliśmy do ruchu ponad 200 km linii. Cieszę się, że możemy odwracać szkodliwy trend zamykania linii kolejowych, który obowiązywał w Polsce przez wiele lat –
powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Dzięki wykonanym pracom przywrócony zostanie ruch kolejowy towarowy na nieczynnym od 1996 r. odcinku linii nr 410 między Grotnikami Drawskimi a Drawnem. Jednotorowy szlak będzie przystosowany do przejazdów towarowych pociągów spalinowych. Zapewni to sprawny dowóz sprzętu i towarów do wojskowych bocznic w Złocieńcu, Mirosławcu i Drawnie, bez konieczności przeładowywania ich na lawety tirów. Oznacza to mniej ciężarówek na drogach i większe korzyści dla środowiska.

Inwestycja zakłada kompleksową modernizację i częściową odbudowę 55 km torów. Na stacji w Złocieńcu powstanie plac ładunkowy o powierzchni ponad 3700 m2. Będzie do niego przylegać nowa rampa, wybudowana od strony ul. Dworcowej, która pozwoli na sprawne i wygodne przeładowywanie towarów, transportowanych na potrzeby armii nawet przez kilkusetmetrowe pociągi.

Płynny i bezpieczny ruch pociągów na odnowionej linii zapewni 5 nowych rozjazdów oraz nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Pociągi pojadą po nowych torach z prędkością maksymalną 70 km/h. Parametry trasy zapewnią możliwość przewozu ciężkich ładunków i wojskowego sprzętu – takiego jak czołgi czy samochody opancerzone – ważącego nawet po kilkanaście ton.

Kompleksowa modernizacja szlaku obejmie także przebudowę kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych. Zmodernizowany zostanie m.in. most na rzece Drwa w okolicy Złocieńca. Wymienione będą przyczółki i filary konstrukcji. Nową nawierzchnię i oznakowanie zyska ponad 40 przejazdów kolejowo-drogowych, m.in. w Drawnie, Kaliszu Pomorskim i Złocieńcu. Zwiększy to bezpieczeństwo i komfort na przejazdach.

Prace na linii kolejowej nr 410 będą prowadzone w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Dokumenty niezbędne do rozpoczęcia prac mają być gotowe do połowy kwietnia. Wtedy też rozpoczną się prace budowlane, które potrwają do 2026 r. Warta ponad 135 mln zł netto inwestycja w całości będzie realizowana ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej. Roboty przeprowadzi firma Schweerbau GmbH & Co. w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 410 oraz punktów ładunkowych na stacji Złocieniec”.

Schemat: GDDKiA O/Szczecin
Schemat: GDDKiA O/Szczecin
Powstanie południowa obwodnica Szczecinka

Przez położony na wschodzie województwa zachodniopomorskiego Szczecinek przebiegają dwie drogi krajowe – DK11 i DK20. Drogi te krzyżują się w dwóch miejscach na terenie miasta. Obecnie trwa budowa obwodnicy w ciągu drogi ekspresowej S11 o długości 12 km, która wyprowadzi ze Szczecinka ruch tranzytowy w relacji północ-południe. Oddanie do ruchu tej trasy jest planowane na III kwartał 2019 r.

– Aby w pełni wyprowadzić ruch tranzytowy ze Szczecinka, konieczna jest również budowa południowej obwodnicy miasta. Dzięki temu poprawi się komfort życia mieszkańców –
podkreślił minister A. Adamczyk.

Minister Infrastruktury zatwierdził program inwestycji dla budowy południowej obwodnicy Szczecinka w ciągu DK20. Program inwestycji dla obwodnicy w ciągu DK20 oznacza możliwość rozpoczęcia procesu przygotowania i realizacji dla tego zadania. Kolejnym krokiem będzie opracowanie koncepcji programowej. Przetarg na jej wykonanie powinien zostać ogłoszony pod koniec lutego 2019 roku. Realizacja inwestycji planowana jest w formule „projektuj i buduj”. Zakończenie budowy przewidziano na 2025 rok.

Południowa obwodnica Szczecinka o długości 4,3 km połączy się z budowaną obecnie obwodnicą w ciągu drogi S11. Nowa trasa będzie jednojezdniową drogą klasy GP. Inwestycja rozpocznie się na północ od miejscowości Sitno, gdzie powstanie rondo, od którego rozpocznie się obwodnica. Następnie droga będzie przebiegała w kierunku wschodnim przechodząc wiaduktem nad linią kolejową Szczecinek – Piła. Na przecięciu z obecną DK11 powstanie kolejne rondo, a na włączeniu w S11 nowy węzeł drogowy.

Tekst: Ministerstwo Infrastruktury
Schemat: GDDKiA O/Szczecin

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA