Aneksy do dwóch Programów Inwestycji dla S19
Andrzej Adamczyk zatwierdził aneksy do Programów Inwestycji dla dwóch zadań obejmujących przygotowanie i budowę drogi ekspresowej S19 na odc.: Kuźnica – Białystok Północ i Białystok Północ – Białystok Zachód (dawniej Choroszcz).
W ramach tych inwestycji powstanie też osiem nowych węzłów drogowych: Kuźnica, Sokółka Północ, Sokółka Zachód, Geniusze, Straż, Czarna Białostocka, Dobrzyniewo i Białystok Zachód oraz przebudowane zostaną dwa istniejące węzły: Wasilków i Białystok Północ. Ponadto powstaną obiekty inżynierskie, przebudowana zostanie infrastruktura techniczna oraz wybudowane zostaną drogi dojazdowe dla zapewnienia połączeń lokalnych oraz urządzenia ochrony środowiska.
Droga będzie dostosowana do nośności nawierzchni wynoszącej 115 kN/oś.
W ramach dotychczasowych działań przygotowawczych uzyskana została decyzja środowiskowa dla odcinka drogi S19 Knyszyn – Dobrzyniewo – Białystok Zachód. Złożony został również wniosek o wydanie takiej decyzji dla odcinka od granicy państwa do Sokółki. Jej uzyskanie przewidywane jest w ciągu najbliższych miesięcy.
Obecnie przygotowywany jest również wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka S19 Sokółka – Białystok Północ, jej uzyskane jest planowane do końca 2020 r.
S19 Sokółka – Białystok w nowym przebiegu
Dla tego odcinka S19 na etapie opracowywania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego przeprowadzono analizy dodatkowego wariantu przebiegu drogi, w śladzie dotychczasowej drogi krajowej nr 19, odmiennego od określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych.
Wprowadzenie dodatkowego wariantu nastąpiło w odpowiedzi na liczne postulaty społeczne i samorządowe, w których wskazywano, że realizacja drogi S19 z możliwie największym wykorzystaniem dotychczasowej drogi krajowej nr 19 jest najbardziej optymalnym rozwiązaniem, zarówno pod kątem środowiskowym, jak i istniejącego układu komunikacyjnego oraz potrzeb społeczno-gospodarczych regionu.
Ocena dodatkowego wariantu wymagała przeprowadzenia pełnej, całorocznej inwentaryzacji przyrodniczej, co miało wpływ na wydłużenie procesu przygotowawczego. Analiza wielokryterialna wszystkich wariantów przebiegu drogi S19 na tym odcinku wykazała, że najbardziej optymalny będzie przebieg drogi po starodrożu i ten będzie rekomendowany we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
Uzgodnienie Programów Inwestycji pozwoli na skierowanie odcinków drogi ekspresowej S19 w województwie podlaskim do dalszej realizacji. Jeszcze w tym roku przewidywane jest ogłoszenie postępowań przetargowych na wybór ich wykonawców w systemie „Projektuj i Buduj”.
Przetargi na S19 na Podlasiu
W I półroczu 2020 roku planowane jest ogłoszenie przetargów na realizację prawie 50 km drogi ekspresowej S19 w okolicach Białegostoku:
– Dobrzyniewo – Białystok Zach.,
– Krynice – Dobrzyniewo,
– Białystok Zach. – Księżyno,
– Księżyno – Białystok Płd. (dodatkowo z ponad 13 km odc. DK65 Kudrycze – Kuriany – Grabówka),
– Białystok Płd. – Ploski.
W II półroczu 2020 roku planowane jest ogłoszenie postępowań dla południowych odcinków S19 o łącznej długości 68 km:
– Ploski – Haćki,
– Haćki – Bielsk Podlaski Zach. (dodatkowo z 6 km odc. DK66 w Bielsku Podlaskim),
– Bielsk Podlaski Zachód – Boćki,
– Boćki – Osmola,
– Osmola – Leszczka,
– Leszczka – Chlebczyn (ok 4 km w woj. mazowieckim).
Do końca roku powinien zostać ogłoszony przetarg na 17-kilometrowy odcinek Kuźnica – Sokółka Północ.
Przygotowanie odcinków S19 w rejonie Białegostoku do dalszej realizacji wymagało również aktualizacji ich kosztorysów. Wartość obu zadań wzrosła o 239,2 mln zł.
Tekst i zdjęcie: GDDKiA