REKLAMA
Kolej Wiadomości
1 Minuta czytania

Automatyzacja Obchodów Torów – cyfrowa rewolucja na kolei

Polskie Linie Kolejowe (PLK) wdrażają projekt Automatyzacji Obchodów Torów (AOT), inwestując blisko 244 mln zł w nowoczesny system diagnostyczny wspierany sztuczną inteligencją. Rozwiązanie to ma zwiększyć bezpieczeństwo i efektywność kontroli stanu infrastruktury kolejowej.

Automatyzacja Obchodów Torów – pojazd diagnostyczny na linii kolejowej,
Wizualizacja platformy pomiarowej AO, autor: Marek Żaczek, P.U.T. GRAW, www.plk-sa.pl
Spis treści

Nowa era diagnostyki torów kolejowych

Obecnie kontrolę stanu linii kolejowych prowadzą wyspecjalizowani pracownicy – dróżnicy obchodowi i toromistrzowie. Regularne inspekcje umożliwiają wykrywanie usterek oraz ocenę stanu technicznego torów. Projekt Automatyzacji Obchodów Torów (AOT) wprowadzi do tych działań cyfrowe technologie, nowoczesny sprzęt i algorytmy sztucznej inteligencji, co przełoży się na wyższy poziom bezpieczeństwa podróżnych i pracowników.

Czym jest system AOT?

Automatyzacja Obchodów Torów to rozwiązanie obejmujące dwa współpracujące moduły – pomiarowy i analityczny. W ramach podpisanej umowy z P.U.T. GRAW Sp. z o.o., do 2033 r. zakupione zostaną pojazdy diagnostyczne, stanowiska lokalne, serwery oraz dedykowane oprogramowanie do analizy danych.
Moduł pomiarowy to specjalne wagony-platformy ciągnięte przez drezyny, wyposażone w systemy diagnostyczne badające stan torów. Moduł analityczny obejmie stacjonarne stanowiska z oprogramowaniem umożliwiającym przetwarzanie, wizualizację i ocenę danych przez operatorów.

Zakres i możliwości systemu AOT

Automatyczny obchód torów będzie polegał na przejazdach pojazdów diagnostycznych zbierających szeroki zakres informacji: obraz całego toru, geometrię i temperaturę szyn, zużycie materiału, stan rozjazdów oraz podsypki. Unikalnym rozwiązaniem będzie moduł wideo-inspekcji wskaźników przytorowych.
Zebrane dane trafią na stanowiska analityczne, gdzie będą oceniane w trybie offline. Zdigitalizowana dokumentacja pozwoli na wszechstronną analizę, a sztuczna inteligencja będzie wspierała ekspertów w identyfikacji potencjalnych zagrożeń i usterek.

Etapy wdrożenia i rozwój systemu

Podpisana umowa ramowa stanowi pierwszy etap realizacji projektu. W najbliższych tygodniach PLK planuje zawarcie pierwszej umowy wykonawczej, obejmującej budowę pojazdu diagnostycznego i siedmiu stanowisk lokalnych do końca 2028 r. System będzie wówczas testowany na wybranym obszarze, a dalsze wdrożenia uzależnione będą od wyników tego etapu.

AOT został zaprojektowany jako system uczący się – dane z kolejnych inspekcji będą wzbogacały bazę wiedzy, co pozwoli na coraz dokładniejszą i efektywniejszą diagnostykę. Projekt obejmuje również umowy serwisowe i szkoleniowe, umożliwiające przekwalifikowanie części obecnych pracowników na operatorów systemu.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.