Nowa era diagnostyki torów kolejowych
Obecnie kontrolę stanu linii kolejowych prowadzą wyspecjalizowani pracownicy – dróżnicy obchodowi i toromistrzowie. Regularne inspekcje umożliwiają wykrywanie usterek oraz ocenę stanu technicznego torów. Projekt Automatyzacji Obchodów Torów (AOT) wprowadzi do tych działań cyfrowe technologie, nowoczesny sprzęt i algorytmy sztucznej inteligencji, co przełoży się na wyższy poziom bezpieczeństwa podróżnych i pracowników.
Czym jest system AOT?
Automatyzacja Obchodów Torów to rozwiązanie obejmujące dwa współpracujące moduły – pomiarowy i analityczny. W ramach podpisanej umowy z P.U.T. GRAW Sp. z o.o., do 2033 r. zakupione zostaną pojazdy diagnostyczne, stanowiska lokalne, serwery oraz dedykowane oprogramowanie do analizy danych.
Moduł pomiarowy to specjalne wagony-platformy ciągnięte przez drezyny, wyposażone w systemy diagnostyczne badające stan torów. Moduł analityczny obejmie stacjonarne stanowiska z oprogramowaniem umożliwiającym przetwarzanie, wizualizację i ocenę danych przez operatorów.
Zakres i możliwości systemu AOT
Automatyczny obchód torów będzie polegał na przejazdach pojazdów diagnostycznych zbierających szeroki zakres informacji: obraz całego toru, geometrię i temperaturę szyn, zużycie materiału, stan rozjazdów oraz podsypki. Unikalnym rozwiązaniem będzie moduł wideo-inspekcji wskaźników przytorowych.
Zebrane dane trafią na stanowiska analityczne, gdzie będą oceniane w trybie offline. Zdigitalizowana dokumentacja pozwoli na wszechstronną analizę, a sztuczna inteligencja będzie wspierała ekspertów w identyfikacji potencjalnych zagrożeń i usterek.
Etapy wdrożenia i rozwój systemu
Podpisana umowa ramowa stanowi pierwszy etap realizacji projektu. W najbliższych tygodniach PLK planuje zawarcie pierwszej umowy wykonawczej, obejmującej budowę pojazdu diagnostycznego i siedmiu stanowisk lokalnych do końca 2028 r. System będzie wówczas testowany na wybranym obszarze, a dalsze wdrożenia uzależnione będą od wyników tego etapu.
AOT został zaprojektowany jako system uczący się – dane z kolejnych inspekcji będą wzbogacały bazę wiedzy, co pozwoli na coraz dokładniejszą i efektywniejszą diagnostykę. Projekt obejmuje również umowy serwisowe i szkoleniowe, umożliwiające przekwalifikowanie części obecnych pracowników na operatorów systemu.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
