Rozpoczęcie badań geologicznych na odcinku Bielsko-Biała – Bulowice
Pod koniec czerwca podpisano umowę z firmą Voessing na realizację badań geologicznych oraz przygotowanie projektu budowlanego dla pierwszego odcinka BDI o długości 16,9 km – od Bielska-Białej do Bulowic. Rozpoznanie warunków geologicznych terenu ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego zaprojektowania infrastruktury drogowej.
W sierpniu rozpoczęto wiercenia na trasie drogi ekspresowej S52. Pierwsze odwierty wykonano w Lipniku – dzielnicy Bielska-Białej. Uzyskane dane umożliwią m.in. określenie konieczności wzmocnienia gruntu, jego wymiany lub ustalenia głębokości pali pod estakady.
Zakres prac geologicznych
Na analizowanym odcinku zaplanowano wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów oraz blisko 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 m, jednak w razie potrzeby może ona sięgać nawet 30 m. Celem prac jest rozpoznanie budowy geologicznej, pobranie próbek, określenie warunków gruntowych i nośności podłoża.
Sondowania będą prowadzone na średnią głębokość 13 m, co pozwoli na precyzyjne określenie parametrów oporu gruntu i jego zdolności do przenoszenia obciążeń.
Kluczowe elementy inwestycji na odcinku S52 Bielsko-Biała – Bulowice
W ramach tej części Beskidzkiej Drogi Integracyjnej powstaną trzy węzły drogowe:
- Kozy – na skrzyżowaniu z ul. Przecznią,
- Kęty – na granicy województw śląskiego i małopolskiego, w miejscu przecięcia z obecną DK52,
- Bulowice – w rejonie ul. Świerkowej.
W miejscowości Kobiernice zaplanowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) – po jednym w każdą stronę. Przewidziano budowę 21 obiektów inżynierskich, w tym mostów, wiaduktów i estakad. Największym z nich będzie blisko kilometrowy most nad rzeką Sołą w Kobiernicach.
Odprowadzanie wód opadowych zapewni 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 11,6 mln litrów.
Znaczenie BDI dla regionu Podbeskidzia
Beskidzka Droga Integracyjna przejmie funkcję obecnej drogi krajowej nr 52 na odcinku od Bielska-Białej do Głogoczowa. W rejonie Bielska-Białej i Andrychowa notuje się największe natężenie ruchu – od blisko 13 tys. pojazdów dziennie w Bulowicach do niemal 19 tys. w okolicach Bielska-Białej.
Postępowania przetargowe dla kolejnych odcinków
Pod koniec maja wpłynęło po 13 ofert na wykonanie badań geologicznych i opracowanie projektów budowlanych dla dwóch kolejnych odcinków BDI: Bulowice – Chocznia oraz Kalwaria Zebrzydowska – Głogoczów. Trwa ocena ofert, a wybór wykonawców planowany jest do połowy sierpnia.
Dla odcinka Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska wykonawcę wybrano już w kwietniu. W wyniku odwołania uwzględnionego przez Krajową Izbę Odwoławczą pierwotna decyzja została zmieniona, a nowym wykonawcą została firma INKO. Toczy się dalsze postępowanie odwoławcze, którego rozstrzygnięcie pozostaje w gestii KIO.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
