REKLAMA
Drogi Wiadomości
1 Minuta czytania

Beton wałowany testowany w Olsztynie

Po raz pierwszy w rejonie Olsztyna, na drodze dojazdowej DD52 powstałej przy okazji budowy obwodnicy Olsztyna w ciągu drogi S51, zastosowano nawierzchnię wykonaną w technologii betonu wałowanego.

Układanie nawierzchni z betonu wałowanego, fot. GDDKiA O/Olsztyn
Układanie nawierzchni z betonu wałowanego, fot. GDDKiA O/Olsztyn
Technologia ta może mieć zastosowanie do budowy dróg lokalnych, placów postojowych i parkingów. Na obwodnicy Olsztyna wykorzystano ją w celu sprawdzenia możliwości użycia tej technologii w warunkach lokalnych. Dodatkowo w celu osiągnięcia optymalnego współczynnika tarcia nawierzchni zastosowano różne metody wykończenia betonu:
– „na gładko” po walcu,
– teksturowanie za pomocą maty jutowej,
– teksturowanie poprzez szczotkowanie.

Beton wałowany RCC (ang. RCC – Roller Compacted Concrete) to odmiana mieszanki betonowej o optymalnej wilgotności, zbliżonej do wilgotności gruntu. Do wbudowania stosuje się mieszanki o konsystencji wilgotnej z optymalną zawartością wody. Zbyt mała zawartość wody powoduje, że mieszanka nie zostanie prawidłowo zagęszczona, a zbyt duża prowadzi do nierówności poprzez nadmierne zagłębianie się walca w mieszance betonowej. Beton wałowany RCC układany jest standardowym rozściełaczem asfaltowym i zagęszczany przy użyciu walców drogowych.

W celu dokładnego sprawdzenia jakości tego rozwiązania, wykonany w technologii betonu wałowanego odcinek będzie podlegał specjalnemu programowi badań w laboratoriach wykonawcy, dostawcy betonu oraz GDDKiA. W przypadku sprawdzenia się tej technologii, beton wałowany może stać się alternatywną metodą budowy dróg lokalnych, będąc konkurencją dla technologii nawierzchni asfaltowych.

Tekst i zdjęcie: GDDKiA O/Olsztyn
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA