REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

Bliżej budowy S74 Kielce Zachód – Kielce

Oferta Przedsiębiorstwa Usług Technicznych Intercor została wybrana jako najkorzystniejsza w przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S74 węzeł Kielce Zachód – Kielce.

 
Grafika: GDDKiA O/Kielce, www.gov.pl/web/gddkia-kielce/
Grafika: GDDKiA O/Kielce, www.gov.pl/web/gddkia-kielce/

Jednym z warunków podpisania umowy z wyłonionym w postępowaniu przetargowym wykonawcą będzie brak odwołań od decyzji komisji przetargowej. Oferta opiewa na kwotę 713,4 mln zł.

Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i komfortu podróżujących zarówno tranzytem, jak i lokalnie w obrębie Kielc. W ramach prac powstaną m.in. dwa tunele drogowe. Nowy odcinek drogi ekspresowej S74, o długości około 5 km, połączy węzeł Kielce Zachód na skrzyżowaniu z drogą ekspresową S7 z węzłem Bocianek wybudowanym w ramach S74 Kielce  – Cedzyna. Inwestycja skutecznie odseparuje ruch tranzytowy od lokalnego dzięki przeprowadzeniu ciągu głównego S74 na przeważającym odcinku w wykopie. 

Tranzyt w tunelach – mieszkańcy odetchną

Trasę będzie można pokonać drogą ekspresową w około trzy minuty. Dla ruchu lokalnego zachowane zostaną wszystkie dotychczasowe połączenia komunikacyjne północ-południe, z uwzględnieniem ruchu pieszego. Lokalne skrzyżowania usytuowane będą nad drogą ekspresową, w większości na dotychczasowym poziomie.  

W ramach inwestycji planowana jest budowa dwóch węzłów drogowych (Hubalczyków, Zagnańska) i dwóch tuneli. Dłuższy z nich, około półkilometrowy, planowany jest na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między ulicami Klonową a Warszawską. To odpowiedź na postulaty mieszkańców miasta. Planowana jest również m.in. budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców i ronda nad tunelem pod ulicą Olszewskiego. Wzdłuż nowego odcinka wybudowana zostanie też droga rowerowa.  

Ekspresowy ciąg drogowy

Przejście przez Kielce to kluczowa inwestycja dla budowy S74. Droga w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie, poprawiając także skomunikowanie z woj. lubelskim. Mieszkańcom Kielc ułatwi dojazd do węzłów autostradowych w okolicach Łodzi i przejść granicznych w woj. podkarpackim.  

Nowa droga realizowana będzie w systemie  „Projektuj i buduj”. Szczegółowe rozwiązania techniczne opracowane zostaną na etapie projektu budowlanego. Inwestycja realizowana w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych stanowić będzie kontynuację podjętych już działań w ramach S74.

Do włączenia nowej drogi przystosowany został węzeł Kielce Zachód, wybudowany w ciągu S7 na obwodnicy Kielc oraz istniejący, około 7-kilometrowy odcinek S74 Kielce – Cedzyna z węzłem Bocianek. W marcu br. rozpoczęła się realizacja S74 Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód, a to oznacza, że po wybudowaniu przejścia przez Kielce kierowcy korzystać będą nieprzerwanie z blisko 30-kilometrowego odcinka ekspresowej trasy między Mniowem a Cedzyną. Ponadto trwa również realizacja obwodnicy Opatowa w ciągu S74 w województwie świętokrzyskim.

Szybciej i bezpieczniej

Efektem realizacji inwestycji będzie wyprowadzenie ruchu tranzytowego z ulic miejskich i rozdzielenie ruchu tranzytowego od lokalnego. Zwiększy się przepustowość istniejącego układu komunikacyjnego oraz płynność ruchu. Poprawie ulegnie również bezpieczeństwo ruchu drogowego. 

Źródło: tekst GDDKiA O/Kielce, www.gov.pl/web/gddkia-kielce/
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA