REKLAMA
Drogi Wiadomości
3 Minuty czytania

Bliżej do nowego przebiegu DK9

60 km będzie liczył nowy odcinek drogi krajowej nr 9 od S74 w okolicy Tarnobrzegu do węzła Rzeszów Zachód na A4. 28 listopada rzeszowski Oddział GDDKiA ogłosi przetarg na prace przygotowawcze dla budowy nowego przebiegu trzech odcinków DK9, które uzupełnią przygotowywane już obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej.

Grafika: GDDKiA O/Rzeszów, www.gov.pl/web/gddkia-rzeszow/

Dokumentacja przetargowa została opublikowana na platformie zakupowej GDDKiA. Przetarg swoim zakresem obejmuje wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU). Prace podzielono na trzy części dotyczące odcinków:

– od obwodnicy Nowej Dęby do drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim (dł. ok. 19 km),

– drogi łączącej obwodnicę Nowej Dęby z obwodnicą Kolbuszowej w ciągu DK9 (odc. Komorów – Cmolas, długość ok. 11 km),

– drogi łączącej obwodnicę Kolbuszowej w ciągu DK9 z autostradą A4 węzeł Rzeszów Zachód (odc. Widełka – A4 Rzeszów Zachód, długość ok. 14 km).

Termin składania ofert mija 3 stycznia 2024 r.

Zakres tych trzech inwestycji przewiduje budowę drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach wraz z budową obiektów inżynierskich, skrzyżowań jednopoziomowych lub węzłów (zostanie to doprecyzowane podczas prowadzenia prac projektowych związanych z inwestycją). Planowana jest także budowa nowych dróg, przebudowa kolidującej infrastruktury technicznej oraz budowa dróg dojazdowych dla zapewnienia połączeń lokalnych. Zakres prac to również budowa urządzeń ochrony środowiska.

Wykonawcy będą mogli złożyć oferty dla jednej, dwóch lub wszystkich części zamówienia. Złożone dokumenty będą sprawdzane i oceniane według następujących kryteriów: cena (60 proc.) i kryteria pozacenowe (doświadczenie głównego projektanta drogowego – 20 proc., doświadczenie geologa – 10 proc. i doświadczenie kierownika zespołu środowiskowego – 10 proc.).

Po wyłonieniu wykonawców, rozpoczną się prace projektowe zmierzające do wyznaczenia korytarza nowego przebiegu drogi od połączenia z S74 do węzła Rzeszów Zachód na A4 oraz przygotowania dokumentów do uzyskania decyzji DŚU. Przygotowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie DŚU jest warunkiem niezbędnym do przejścia do kolejnego etapu, tj. realizacji inwestycji w systemie „Projektuj i buduj”.

Elementem uzupełniającym ten projekt i zapewniającym ciągłość przebiegu, są obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, które są realizowane w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Łącznie z obwodnicami, cały odcinek nowej DK9 będzie liczył ok. 60 km.

Cel inwestycji

DK9 ma istotny charakter, gdyż stanowi jedną z dróg krajowych pozwalających na prowadzenie transportu na kierunku północ – południe. Obecny jej przebieg, ze względu na duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwy dla obszarów zabudowanych.

Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020 roku, na odcinku od Nagnajowa do Nowej Dęby średni dobowy ruch pojazdów wynosił pomiędzy 6 465 a 11 795 pojazdów na dobę, na odcinku od Nowej Dęby do Kolbuszowej między 8 463 a 12 074 pojazdów na dobę, natomiast pomiędzy Kolbuszową a węzłem Rzeszów Północ autostrady A4 wynosił od 13 757 do 33 822 pojazdów na dobę.

Tak wysoki poziom średniego dobowego ruchu pojazdów powoduje znaczne utrudnienie w płynności przejazdu. Dodatkowo DK9 krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas. Występują też liczne zjazdy, zarówno publiczne jak i indywidualne. Istniejące zagospodarowanie wzdłuż istniejącej drogi krajowej nie pozwala na jej rozbudowę. Stąd decyzja o budowie nowego przebiegu DK9. Pozwoli to na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym usprawni ruch tranzytowy, którego część, z drogi ekspresowej S7, przejmuje DK9. Prowadzi ona ruch w kierunku Rzeszowa i dalej do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. Dodatkowo, budowa nowego przebiegu DK9 poprawi płynność transportu osobowego na kierunku Rzeszów – Radom i dalej do Warszawy. Skróci się też czas przejazdu oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Realizacja inwestycji pozwoli także na likwidację tzw. wąskich gardeł warunkujących spowolnienie ruchu pojazdów.

Fot: GDDKiA O/Rzeszów

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA