– Inwestycja zwiększy dostępność kolei w regionie. Wpisuje się również w cele Krajowego Programu Kolejowego jakimi są wzmocnienie efektywności transportu kolejowego, poprawa bezpieczeństwa i jakości przewozów – powiedział wiceminister Kazimierz Smoliński z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
Zwiększy się dostęp do kolei w regionie. Projekty pozwolą na realizacje przedsięwzięcia i budowę 5 nowych przystanków i przebudowę 22 stacji i przystanków. Dla podróżnych oznacza to wygodny dostęp do pociągów regionalnych i dalekobieżnych. Nowe przystanki, o roboczych nazwach to: Reda Buczka (Gniewkowska), Bolszewo, Gościcino Zielony Dwór, Łebień i Siemianice.
Nowe perony będą wybudowane m.in. w Gdyni Chyloni, Rumii, Redzie, Wejherowie, Gościcinie Wejherowskim, Bożympolu Wielkim, Godętowie, Lęborku, Pogorzelicach, Strzyżnie Słupskim, Leśnicach, Słupsku. Wszystkie obiekty zostaną w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Dobrą jakość obsługi zapewnią wiaty, nowe oświetlenie, ławki i czytelna informacja pasażerska.
– Podpisane umowy na projektowanie to ważny krok ku lepszej kolei na Pomorzu. W 2020 r. będziemy mogli rozpocząć modernizację, a to oznacza zwiększenie możliwości linii miedzy Gdynia – Lęborkiem a Słupskiem na koniec 2023 r. – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Szybciej i sprawniej dzięki dobudowie torów
Modernizacja obejmie ponad 100 km linii między Gdynią Chylonią a Słupskiem. Lepsze możliwości podróży i przewozu towarów zapewni dobudowa nowych torów. Będą dwa dodatkowe tory dla ruchu aglomeracyjnego na odcinku Rumia – Wejherowo oraz jeden dodatkowy tor (linia dwutorowa) na odcinkach: Gdynia Chylonia – Rumia, Wejherowo – Lębork i Lębork – Słupsk. Dzięki poprawie przepustowości nadmorskiej linii, przewoźnicy będą mogli uruchamiać więcej pociągów pasażerskich i towarowych.
Wymiana rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa przejazdów zwiększy bezpieczeństwo ruchu pociągów. Powstanie 18 nowych i będzie 7 zmodernizowanych bezpiecznych przejść pod torami. Inwestycja to także modernizacja 47 mostów i wiaduktów.
– Inwestycja kolejowa w województwie pomorskim, zawarta w Krajowym Programie Kolejowym, jest istotna zarówno dla mieszkańców regionu jak i turystów. Realizacja zadania wpłynie na wzrost konkurencyjności transportu kolejowego oraz na poprawę systemu komunikacji. Zapewni sprawny i wygodny przejazd pasażerom – mówi Dariusz Drelich, wojewoda pomorski.
Prace projektowe na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk mają zakończyć się w IV kwartale 2019 r. Roboty budowlane zaplanowano na lata 2020-2023. Łączna wartość umów na projektowanie to 29,9 mln zł netto.
Projekt w Krajowym Programie Kolejowym oszacowany jest na 2 mld zł. Współfinansowanie przewidziano z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Autor: Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.