
Na poprzednim etapie prac projektowych (Studium korytarzowe) przeanalizowano dwa korytarze przebiegu obwodnicy po zachodniej oraz wschodniej stronie Olsztyna. Decyzją ZOPI, którego posiedzenie odbyło się w lutym 2023 r., do dalszych prac projektowych w ramach Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wybrano trzy warianty w korytarzu zachodnim (W1, W2 oraz W4). ZOPI, na podstawie przeprowadzonych w ramach STEŚ analiz wielokryterialnych wybrał najkorzystniejszy wariant obwodnicy, który zostanie wskazany we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) jako wariant rekomendowany. Wniosek o DŚU olsztyński Oddział GDDKiA złoży do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie po uzupełnieniu dokumentacji o ustalenia z dzisiejszego posiedzenia ZOPI.
Decyzja ZOPI
Ostatecznie jako rekomendowany wskazano wariant W2 w korytarzu zachodnim. Ma on długość 15 km. Początek obwodnicy zlokalizowany jest na końcu obwodnicy Spręcowa. Natomiast jej koniec przewidziany jest na terenie gminy Gietrzwałd, na drodze krajowej nr 16, w okolicach istniejącego skrzyżowania z ul. Sielską w pobliżu m. Kudypy.
Planowana obwodnica Olsztyna i Dywit stanowić będzie część drogi krajowej nr 51 i dopełni układ drogowy, który powstał po zrealizowaniu drogi ekspresowej S51 oraz obwodnicy południowej w ciągu DK16.
Dalsze prace
W II połowie 2025 r. GDDKiA planuje złożenie wniosku o wydanie DŚU w wybranym przez ZOPI wariancie. Po uzyskaniu tej decyzji drogowcy przystąpią do wykonania Koncepcji programowej dla wskazanego w DŚU wariantu, tj. projektu szczegółowych rozwiązań technicznych oraz badań geologicznych podłoża gruntowego. Będzie to podstawą do ogłoszenia przetargu na budowę obwodnicy. W IV kwartale 2027 r. GDDKiA planuje przeprowadzenie procedury przetargowej w celu wyboru wykonawcy zadania w systemie „Projektuj i buduj”. Roboty budowlane planowane są na lata 2029-2031.