REKLAMA
Mosty Wiadomości
1 Minuta czytania

Budimex buduje most pieszo-rowerowy przez Wisłę

Most pieszo-rowerowy przez Wisłę w Warszawie po zamontowaniu ostatniego elementu konstrukcji połączył bulwary nad Wisłą z Pragą. Możliwe jest już przejście techniczne mostu, ale według planów na wiosnę 2024 r. z przeprawy łączącej Śródmieście z Pragą będą mogli skorzystać również Warszawiacy i turyści.

Zdjęcie: Budimex SA, www.media.budimex.pl

Koszt budowy tej, jednej z największych przepraw pieszo-rowerowych w Polsce‎, wyniesie 120 mln 961 tys. zł brutto i jest w całości sfinansowany ze środków miejskich. Inwestycja jest częścią projektu Nowe Centrum Warszawy, zakładającego dokonanie szeregu zmian w Śródmieściu prowadzących do bardziej przyjaznej i wygodnej dla mieszkańców centralnej części miasta.

Most łączy brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei. Obiekt ma 452 metry długości. Po otwarciu i udostępnieniu mieszkańcom Warszawy oraz turystom piesi spacerem będą w stanie pokonać przeprawę w ciągu 6 minut, natomiast rowerzyści przejadą ją w 2 minuty. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa się poszerza i rozdziela na dwie rampy, które ‎są przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego.‎

– Budowa postępuje zgodnie z planem i wkroczyła już w finalny etap realizacji. Co ważne, szybkie postępy prac pokazują, że takie obiekty, przy doświadczonym i zmotywowanym zespole, mogą być realizowane bardzo szybko, nawet w tak złożonym i newralgicznym infrastrukturalnie środowisku jak centrum miasta. Na moście wciąż trwają prace związane z montażem elementów odpowiadających za przenoszenie sił rozciągających i ściskających‎ oraz elementów wyposażenia takich jak balustrady i oświetlenie. Wszystko jednak wskazuje na to, że już wkrótce przeprawa pomiędzy oboma brzegami Wisły, będzie dla pieszych i rowerzystów łatwiejsza niż kiedykolwiek za sprawą otwarcia mostu – mówi Adam Grzelczak, Kierownik Kontraktu w Budimex S.A.

Most został wykonany ze stali pokrytej farbą w kolorze kortenu (pomarańczowo-brązowa imitacja rdzy), która dobrze zniesie wyższy poziom wilgotności, charakterystyczny dla obszarów nadrzecznych. Nawierzchnia mostu wyłożona zostanie warstwą żywicy MMA ‎‎(metakrylowej) w kolorze jasnoszarym.‎ Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna i w najwęższym punkcie wynosi 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m. W miejscu zagięć przeprawa jest znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść ‎na bok i bezpiecznie podziwiać widoki z dwóch stref wypoczynkowych, które zostaną wyposażone w drewniane siedziska. Dodatkowo, dla komfortu i bezpieczeństwa użytkowników, obiekt będzie dyskretnie oświetlony poprzez źródła światła umieszczone w balustradach.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA