Gazociąg Kędzierzyn-Koźle – Racibórz wzmocni bezpieczeństwo energetyczne
Nowo wybudowany gazociąg zwiększa dostęp do gazu ziemnego w województwach śląskim i opolskim, umożliwiając przyłączenie nowych odbiorców, w szczególności z sektora elektroenergetycznego. Kluczowym powodem jego realizacji była potrzeba zasilenia nowego bloku gazowo-parowego w Rybniku o mocy ponad 880 MW. Instalacja ta spełnia rygorystyczne normy emisji i może zaspokoić potrzeby energetyczne nawet dwóch milionów gospodarstw domowych.
Gazociąg Kędzierzyn-Koźle – Racibórz wraz z gazociągiem Racibórz – Rybnik oraz przyłączem do elektrowni w Rybniku utworzą ponad 80 km nowoczesnej sieci przesyłowej, zwiększając elastyczność i bezpieczeństwo krajowej infrastruktury.
Inwestycja strategiczna dla transformacji energetycznej
Przedstawiciele rządu i GAZ-SYSTEM podkreślają, że gazociąg jest elementem budowy niezależności energetycznej Polski. Wojciech Wrochna, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej, zaznaczył, że inwestycja stanowi fundament bezpieczeństwa energetycznego i suwerenności państwa.
Wiceprezes GAZ-SYSTEM Elżbieta Kramek podkreśliła rolę projektu w rozwoju regionu i poprawie jakości życia mieszkańców. Dodała również, że przedsięwzięcie jest częścią programu „Coal to gas” i zostało wsparto środkami unijnymi w ramach programu FEnIKS.
Szczegóły realizacji projektu
Budowa gazociągu została powierzona konsorcjum firm ROMGOS sp. z o.o., ENGINEERING sp. k. oraz ROMGOS Gwiazdowscy sp. z o.o. Prace rozpoczęte w styczniu 2024 r. zakończono aż pół roku przed planowanym terminem.
Gazociąg o wartości ok. 332 mln zł połączono z Tłocznią Gazu Kędzierzyn, a w Raciborzu zostanie spięty z budowanym gazociągiem Racibórz – Rybnik. Trasa przebiega przez sześć gmin w województwach opolskim i śląskim, pokonując 36 przeszkód terenowych przy wykorzystaniu technologii bezwykopowych. Najdłuższym przejściem był horyzontalny przewiert sterowany o długości 972 m pod rzeką Odrą.
Korzyści dla środowiska i lokalnych społeczności
Dzięki nowej infrastrukturze zwiększy się dostępność gazu w regionie, co przełoży się na poprawę jakości powietrza poprzez redukcję emisji CO₂, SO₂ i NOx. Dodatkową korzyścią dla gmin będzie coroczny podatek od nieruchomości w wysokości 2% wartości infrastruktury, co zasili lokalne budżety.
Dofinansowanie unijne
Projekt otrzymał wsparcie z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) w wysokości 89,2 mln zł, co stanowi 56% wydatków kwalifikowalnych.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
