Rozbudowa DK45 – postęp prac mostowych
Roboty mostowe prowadzone w ramach rozbudowy DK45 obejmują trzy obiekty: nad Małą Panwią, Brynicą oraz Kanałem Fabrycznym. Od 6 listopada ruch został przełożony na tymczasowy objazd nad Kanałem Fabrycznym. Kolejne przełożenie, dotyczące objazdu nad Brynicą, obowiązywać będzie od 18 listopada.
Wykonawca przygotowuje się również do robót na istniejącym obiekcie nad Kanałem Fabrycznym. Trwa budowa mostu tymczasowego nad Małą Panwią, gdzie przełożenie ruchu planowane jest na początku grudnia. W październiku zamknięto wlot do ul. Staropolskiej w Jełowej w związku z realizacją objazdu na Brynicy.
Ponadto prowadzone są prace ziemne w ramach budowy wiaduktu nad linią kolejową, który zostanie poprowadzony w nowym śladzie DK45.
Prace drogowe na rozbudowywanym odcinku
Na przebudowywanym fragmencie DK45 obowiązują miejscowe zmiany w organizacji ruchu, w tym odcinki z ruchem wahadłowym. Dotyczą one miejsc, gdzie kontynuowana jest wymiana warstw konstrukcyjnych jezdni. Roboty prowadzone są m.in. za rondem w Zawadzie, w Osowcu za skrzyżowaniem z ul. Oleską oraz w rejonie rzeki Brynica.
Kluczowe parametry inwestycji
Rozbudowywany odcinek DK45 ma 9 km długości i rozciąga się od ronda w Zawadzie do granicy z przebudowanym fragmentem Jełowa – Bierdzany. W ramach projektu konstrukcja drogi zostanie wzmocniona, a jej nośność podniesiona do 11,5 t/oś.
Przewidziano rozbudowę trzech skrzyżowań, których geometria zostanie skorygowana, a na przecięciu z drogą powiatową Kolanowice – Węgry powstanie czterowlotowe rondo.
Wyższy komfort i bezpieczeństwo na DK45
Zakres robót obejmuje również budowę i przebudowę elementów infrastruktury towarzyszącej, takich jak oświetlenie, odwodnienie, urządzenia BRD, a także instalacje sanitarne, wodociągowe, teletechniczne i elektroenergetyczne. Wykonawca zrealizuje także kanał technologiczny.
Poprzez poszerzenie pasów ruchu oraz korektę łuków poziomych i pionowych poprawi się bezpieczeństwo kierowców. Nowe chodniki, drogi rowerowe i dodatkowe jezdnie zwiększą bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.
Inwestycję o wartości ponad 98 mln zł prowadzi firma Duna Polska. Zakończenie prac zaplanowano na 2027 r.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
