Budowa drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz – Toruń
Realizacja drogi ekspresowej S10 na odcinku Bydgoszcz – Toruń to kluczowa inwestycja drogowa w województwie kujawsko-pomorskim. Trasa o długości 50 km połączy największe miasta regionu, zapewniając szybki dojazd do autostrady A1, drogi ekspresowej S5 oraz Portu Lotniczego w Bydgoszczy. W skali ogólnopolskiej S10 stanie się częścią szlaku łączącego porty w Szczecinie i Świnoujściu z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej, stanowiąc alternatywę dla układu S3–A2.
Budowa trasy została podzielona na cztery odcinki realizacyjne. Oto ich aktualny stan zaawansowania:
S10 Bydgoszcz Południe – Bydgoski Park Przemysłowy z rozbudową DK25
Odcinek o długości 8,9 km realizowany przez firmę Intercor obejmuje również przebudowę 5,4 km drogi krajowej nr 25 w celu ominięcia miejscowości Brzoza. Wśród najbardziej zaawansowanych obiektów znajduje się wiadukt w ciągu ul. Dąbrowa oraz budowany wiadukt łączący ul. Petersona z węzłem Bydgoszcz Park Przemysłowy. Trwa formowanie korpusu trasy głównej S10 oraz nowego przebiegu DK25.
W związku z budową obowiązuje czasowa organizacja ruchu, w tym ograniczenia prędkości oraz zakaz wyprzedzania – zarówno na DK10, jak i DK25 oraz w rejonie węzła Bydgoszcz Południe. W lipcu przełożono ruch w rejonie przejścia dla zwierząt w Stryszku.
S10 Bydgoszcz Park Przemysłowy – Solec Kujawski
Dla 8,6-kilometrowego odcinka S10 pomiędzy Bydgoszcz Park Przemysłowy a Solec Kujawski decyzja ZRID została wydana w czerwcu 2025 r., a wykonawca – firma POLAQUA – rozpoczął przygotowania placu budowy. Projekt obejmuje budowę węzła Bydgoszcz Łęgnowo oraz Obwodu Drogowego w Makowiskach.
Trwają prace przy pierwszym wiadukcie (ul. Prądocińska) oraz budowa bajpasu na drodze powiatowej Solec Kujawski – Chrośna. Sukcesywnie usuwany jest humus z trasy głównej. Łącznie powstanie siedem obiektów inżynierskich oraz dziewięć przejść dla zwierząt.

S10 Solec Kujawski – Toruń Zachód
Najdłuższy, ponad 21-kilometrowy odcinek realizuje Grupa Mirbud. Trasa biegnie niemal w całości po nowym śladzie na południe od obecnej DK10. Zaawansowanie prac ziemnych osiąga 70%. W wielu miejscach ułożono już podbudowę pomocniczą i zasadniczą, a pierwsze warstwy masy mineralno-asfaltowej pojawiły się w rejonie Grodzyny.
Kontynuowana jest budowa obiektów inżynierskich i dróg poprzecznych, a także roboty brukarskie na trasie głównej i węźle Solec Kujawski. Na budowie pracuje ponad 200 osób i ok. 100 jednostek sprzętowych, w tym 23 wozidła i 20 koparek.
S10 Toruń Zachód – Toruń Południe
Odcinek południowej obwodnicy Torunia (12 km) zostanie dostosowany do pełnego przekroju drogi ekspresowej poprzez budowę drugiej jezdni. Powstaną również dwa nowe węzły: Toruń Podgórz i Toruń Czerniewice z łącznikiem do DK91.
Trwa procedura ponownej oceny oddziaływania na środowisko prowadzona przez RDOŚ w Bydgoszczy. Po jej zakończeniu planowane jest uzyskanie decyzji ZRID. Wykonawca kontynuuje prace projektowe oraz przygotowawcze. 25 lipca rozpoczęto remont wiaduktu w ciągu DK15, a wkrótce powstanie pierwszy plac materiałowy.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
