![Zdjęcie: CEMEX Polska](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2020/Listopad/25/_resampled/ResizedImage600338-CEMEX.png)
Budowa tunelu pod Świną ma na celu ustanowienie sprawnego połączenia komunikacyjnego pomiędzy kluczowymi wyspami. Na potrzeby realizacji projektu, generalny wykonawca budowy, tj. konsorcjum firm z grupy PORR i firmy Gülermak podjął współpracę z producentem betonu towarowego, CEMEX Polska nad dostawami specjalistycznych betonów, w tym szybkowiążącego betonu PROMPTIS, betonu posadzkowego FIBRON oraz betonu kontraktorowego o podwyższonej wodoszczelności, w klasie C30/37. Ten typ betonu stosowany jest w realizacjach specjalnych elementów podwodnych i charakteryzuje się ciekłością oraz samozagęszczalnością pod własnym ciężarem, umożliwiającą wypełnianie zbrojeń w nietypowych i trudnych warunkach.
CEMEX Polska produkuje i dostarcza beton z Mobilnych Wytwórni Betonu Towarowego w Świnoujściu na budowę ścian szczelinowych, stropu komory startowej oraz beton posadzkowy do budowy hali przeznaczonej do produkcji tubingów, czyli osłony tunelu. – Tunel pod Świną to wyjątkowa inwestycja, na którą czekają mieszkańcy i przedsiębiorcy lokalni, a także turyści odwiedzający to szczególne miejsce na mapie Polski. CEMEX opracował na potrzeby realizacji inwestycji szereg specjalnych mieszanek betonowych o rozszerzonych właściwościach, w tym betony wodoszczelne, które umożliwią budowę zaawansowanych elementów tunelu w wymagających warunkach oraz betony mrozoodporne w klasie F-150. Praca nad tą inwestycją stanowi wyzwanie dla technologów betonu i inżynierów. Wierzymy, że nasze starania zaowocują solidną, odporną konstrukcją, która posłuży mieszkańcom na lata – powiedział Tomasz Szczepański, Menadżer Mobilnych Wytwórni Betonu CEMEX w Polsce.
Budowany tunel drogowy o długości 1,4 kilometra pod cieśniną Świna połączy wyspy Uznam i Wolin. Inwestycja obejmuje budowę jezdni z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 m każdy, a poniżej jezdni zostanie stworzony tunel ewakuacyjny. Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem rzeki Świny znajdzie się na głębokości ok. 38 m. Inwestycja ma być oddana dla kierowców jesienią 2022 roku.
Źródło: CEMEX Polska Sp. z o.o.