REKLAMA
Drogi Wiadomości
1 Minuta czytania

Coraz bliżej oddania obwodnicy Chełmca

Trwają ostatnie prace na obwodnicy Chełmca, łączącej DK28 z północną obwodnicą Nowego Sącza. Kierowcy pojadą tą drogą za około miesiąc. Wartość inwestycji to prawie 50 mln zł.

 

Zdjęcie: Kacper Michna, GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia-krakow/
Zdjęcie: Kacper Michna, GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia-krakow/

Budowa obwodnicy Chełmca rozpoczęła się w styczniu 2022 roku i jej budowa jest dziś na ukończeniu. Końcem lipca położono na trasie ostatnią, wierzchnią warstwę asfaltu. Do wykonania pozostało malowanie oznakowania poziomego, montaż oznakowania pionowego, montaż ekranów akustycznych, prace wykończeniowe wzdłuż drogi i na drogach lokalnych (ul. Batalionów Chłopskich, ul. Leśna i ul. Węgrzynek). Drogowcy posadzą też jeszcze ponad 100 drzew.

1 406 metrów zrobi różnicę

Nowa trasa ma niespełna 1,5 km długości i dla mieszkańców Chełmca i Nowego Sącza ma ogromne znaczenie. Obwodnica połączy rondo siostry Czesławy Lorek z rondem im. ks. prof. Bolesława Kumora, pozwalając na ominięcie przebiegających przez centrum Chełmca ul. Limanowskiej i Marcinkowickiej. Przez skrzyżowanie tych ulic w styczniu 2020 roku codziennie przejeżdżało ponad 26 tysięcy pojazdów, w tym ponad 3,6 tysiąca samochodów ciężarowych i dostawczych. Nowa trasa domknie od zachodu północną obwodnica Nowego Sącza i wyprowadzi z centrum wsi ruch tranzytowy, zwiększając bezpieczeństwo mieszkańców.

Kilka liczb

Koszt budowy obwodnicy to prawie 50 mln zł. Wykonawcą odcinka jest konsorcjum Swietelsky AG i Swietelsky Rail Polska. Nadzór nad realizacją inwestycji pełni firma Arcus.

Poza samą trasą obwodnicy zbudowano także ponad 370 metrów dodatkowych jezdni. W czasie budowy zużyto 700 ton stali i prawie 6 tysięcy ton masy bitumicznej do budowy jezdni. Nasypy powstały dzięki nawiezieniu ok. 70 tysięcy metrów sześciennych ziemi. Mniej wykorzystano np. do budowy krakowskiego kopca Kościuszki.

W ramach inwestycji powstały cztery obiekty – dwa mosty nad rzeką Biczyczanką i dwa wiadukty (nad ul. Leśną i ul. Węgrzynek). Uśredniając jeden obiekt budowano więc co ok. 350 m. Tak duża liczba mostów i wiaduktów na tak krótkim odcinku w zdecydowanym stopniu wpłynęła na czas budowy drogi i jej koszt. To na budowę mostów i wiaduktów wykonawca poświęcił najwięcej czasu. Najdłuższy obiekt na tym odcinku ma 28 m długości.

RPBDK

Obwodnica Chełmca powstaje w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA