Wariant północny zamiast preferowanego
Postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla odcinka drogi ekspresowej S16 Mrągowo – Orzysz – Ełk prowadzone jest przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Olsztynie od 22 grudnia 2022 r. W wyniku przeprowadzonych analiz RDOŚ uznała, że realizacja inwestycji w pierwotnie preferowanym wariancie B nie jest możliwa – ze względu na istotne, nieuniknione oddziaływanie na środowisko, w tym siedliska żółwia błotnego w obszarze Natura 2000 Mazurska Ostoja Żółwia Baranowo.
W odpowiedzi na zapytanie RDOŚ, inwestor zadeklarował gotowość do realizacji projektu w alternatywnym wariancie C. Trasa w tej wersji przebiega na północ od miejscowości Użranek i na południe od miasta Ryn, z poszanowaniem wartości przyrodniczych regionu.
Zakres aktualizacji dokumentacji
Zaktualizowany raport oddziaływania na środowisko uwzględnia m.in. zmiany w zagospodarowaniu przestrzennym oraz wyniki nowych analiz emisji hałasu i zanieczyszczeń. Przeprowadzono również weryfikację inwentaryzacji przyrodniczej, której celem była ocena ewentualnych zmian w siedliskach na terenach objętych inwestycją.
Dokumentacja została przekazana do RDOŚ w Olsztynie i obecnie podlega ocenie. Uzyskanie decyzji środowiskowej planowane jest jeszcze w 2025 r.
Etapy realizacji inwestycji
Po uzyskaniu decyzji środowiskowej kolejnym krokiem będzie opracowanie Koncepcji programowej. Dokumentacja obejmie m.in. projektowanie obiektów inżynierskich oraz wykonanie badań geologicznych. Przetarg na realizację robót planowany jest na 2030 r., natomiast rozpoczęcie prac budowlanych przewiduje się na lata 2031–2033.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
