REKLAMA
Kolej Tunele Wiadomości
1 Minuta czytania

Drążenie tuneli Podłęże–Piekiełko pod Pisarzową w dobrym tempie

Budowa tuneli w ramach projektu Podłęże–Piekiełko postępuje zgodnie z harmonogramem. Tarcze TBM „Jadwiga” i „Kinga” realizują drążenie dwóch obiektów, które skrócą czas podróży koleją z Limanowej do Nowego Sącza. Inwestycja prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK), współfinansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), została zaprezentowana uczestnikom Europejskich Dni Bezpieczeństwa Kolejowego.

Drążenie tuneli Podłęże–Piekiełko – budowa tunelu kolejowego pod Pisarzową
Zdjęcie: Piotr Hamarnik, PKP Polskie Linie Kolejowe, www.plk-sa.pl
Spis treści

Postępy prac przy tarczach TBM

Tarcza TBM „Kinga” wydrążyła już ponad 1600 metrów tunelu ewakuacyjnego. Maszyna o długości 170 metrów i wadze 900 ton ma do wykonania łącznie 3750 metrów podziemnej konstrukcji, zlokalizowanej obok większego tunelu kolejowego. Ten powstaje dzięki pracy TBM „Jadwiga” – największej maszyny na budowie, ważącej ok. 2,5 tys. ton i wyposażonej w tarczę o średnicy niemal 11 metrów. Od czerwca urządzenie wydrążyło już blisko 600 metrów.

Znaczenie inwestycji Podłęże–Piekiełko

Drążenie tuneli stanowi kluczowy element modernizacji linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz) na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany. Projekt zakłada nowy przebieg torów z wykorzystaniem estakad, mostów i wiaduktów. Dzięki temu pociągi osiągną prędkość do 160 km/h, co znacząco skróci czas podróży w regionie.

Obecnie prace budowlane w ramach projektu realizowane są na pięciu odcinkach. Trwają także postępowania przetargowe na kolejne fragmenty: Szczyrzyc–Tymbark, Tymbark–Limanowa oraz Podłęże–Gdów.

Wymiana doświadczeń w skali europejskiej

Postępom prac przyglądali się uczestnicy Europejskich Dni Bezpieczeństwa Kolejowego. – Budowa torów w zupełnie nowym miejscu, z zastosowaniem obiektów inżynieryjnych takich jak mosty, wiadukty i tunele, to ogromne przedsięwzięcie, które wymaga wdrażania innowacyjnych rozwiązań. Chętnie dzielimy się doświadczeniami z inżynierami z całej Europy – podkreślił Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.