Stan aktualny
Dobiega właśnie końca budowa II odcinka drogi ekspresowej S14 węzeł Aleksandrów Łódzki – węzeł Emilia. Tym samym wkrótce domknięty zostanie ring dróg wysokich prędkości wokół aglomeracji łódzkiej. Będzie to pierwsze takie miejsce w Polsce.
Jak GDDKiA dba o środowisko
Powstanie nowej drogi ma niebagatelny wpływ na środowisko, dlatego z największą starannością należy zadbać, aby z tym środowiskiem harmonijnie współistniała, co nie jest zadaniem prostym. Jeśli chodzi o rozwiązania techniczne, których zadaniem jest dbanie o środowisko, najlepiej wszystkim znane są ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt, czy urządzenia oczyszczające wody opadowe. Mało kto jednak wie, że z myślą o płazach, powstają zbiorniki kompensacyjne i doskonałym przykładem jest w tym przypadku oddany przed rokiem I odcinek drogi ekspresowej S14. Powstało tam pięć zbiorników o łącznej powierzchni ponad 5,5 tysiąca metrów kwadratowych. Są one identyczne z naturalnymi, zasilane wodami opadowymi, obsadzone roślinnością wodną. Głębokość każdego z nich nie przekracza 1,5 metra. Z obserwacji GDDKiA wynika, że zbiorniki zostały zasiedlone przez dużą populację płazów i cieszą się niesłabnącym wzięciem.
Nie tylko płazy
Budowa II odcinka drogi ekspresowej S14 jest przykładem nowych rozwiązań służących ochronie środowiska. Na obiektach, które na etapie ponownej oceny środowiskowej wskazane zostały jako przejścia dla zwierząt, zastosowano specjalne siatki służące ochronie chiropterofauny, czyli… ogółu nietoperzy. Siatki pojawiły się w dolinach rzek: Bzury, Sokołówki, Wrzącej i Aniołowki. Zabezpieczenia w postaci dodatkowego ogrodzenia o podwyższonej wysokości maja na celu zwiększenie pułapu przelotów nad jezdnią drogi i tym samym uniknięcie kolizji z wysokimi pojazdami.
Źródło: tekst GDDKiA O/Łódź, www.gov.pl/web/gddkia-lodz/