Sieć dróg lokalnych równoległych do DK7
Nowy układ komunikacyjny zakłada budowę dwóch równoległych dróg lokalnych po obu stronach zakopianki. Część ruchu pomiędzy miejscowościami zostanie przeniesiona na te trasy, co ograniczy konieczność korzystania z głównej arterii. Projekt przewiduje poszerzenie do 6 m 21,4 km istniejących dróg oraz budowę 4,5 km nowych odcinków.
Rozwiązanie to przygotowywane jest niezależnie od planowanej budowy drogi ekspresowej S7 Kraków – Myślenice, która przejmie ruch tranzytowy i turystyczny. Sieć lokalna ma przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo na DK7 i ułatwić codzienne podróże mieszkańcom. Dodatkowe obciążenie zakopianki prognozowane jest także w związku z planowaną realizacją Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (S52).
Odcinki objęte inwestycją
Zakres inwestycji obejmuje m.in.:
- 8,8 km od Libertowa do Głogoczowa,
- 1,1 km w Krzyszkowicach,
- 1,3 km w Jaworniku (Syberia),
- 950 m w Jaworniku (Tarnówka),
- 1 km w Myślenicach,
- dodatkowo 440 m nowych dróg i 240 m poszerzeń w Krzyszkowicach.
Przewidziano budowę ośmiu mostów o długości ok. 10 m, dwunastu przepustów oraz 23,9 km chodników. Analizowana jest również możliwość przeniesienia przystanków autobusowych na drogi lokalne.
Zwiększenie bezpieczeństwa na zakopiance
Budowa spójnej sieci dróg lokalnych umożliwi zamknięcie 26 zjazdów i czterech lewoskrętów z zakopianki, co pozwoli wyeliminować newralgiczne punkty kolizyjne. W latach 2016–2024 na odcinku Kraków – Myślenice odnotowano 79 wypadków związanych z nieudzieleniem pierwszeństwa i nieprawidłowymi manewrami skrętu, w których zginęły 3 osoby, a 122 zostały ranne.
Docelowo wjazd i wyjazd z DK7 ma odbywać się wyłącznie przez węzły, co jest rozwiązaniem znacznie bezpieczniejszym. Rozpoczęcie prac projektowych zaplanowano na 2026 r., a realizację inwestycji na lata 2031–2032.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
