Rozbudowa infrastruktury elektroenergetycznej dla elektromobilności
W ramach programu priorytetowego „Rozwój infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby rozwoju stacji ładowania pojazdów elektrycznych”, NFOŚiGW podpisał z ENEA Operator dwie umowy na dofinansowanie inwestycji, których łączna wartość przekracza 205 mln zł. Ze środków Funduszu Modernizacyjnego przyznano dotację w wysokości 123 mln zł.
Budżet całego programu wynosi 1 mld zł, a w dotychczasowych czterech naborach podpisano 10 umów na kwotę 568,3 mln zł. Celem jest zwiększenie możliwości przyłączeniowych sieci w kontekście rozwoju zeroemisyjnego transportu i odnawialnych źródeł energii.
Modernizacja sieci w zachodniej Polsce
Pierwszy z projektów, o wartości 85,5 mln zł (w tym 51,3 mln zł dofinansowania z NFOŚiGW), obejmuje:
- budowę powiązań stacji 400/110 kV Baczyna z siecią 110 kV – ponad 45 km nowej i zmodernizowanej sieci, w tym linie dwutorowe,
- modernizację stacji 110/SN Poznań HCP (wymiana transformatorów, budowa nowej rozdzielni),
- poprawę niezawodności zasilania m.in. dla Gorzowa, Sulęcina, Międzyrzecza, Witnicy i Kostrzyna,
- przygotowanie sieci do integracji stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz OZE.
Szacowany efekt ekologiczny to redukcja emisji CO₂ o 529,5 ton rocznie oraz ograniczenie emisji NOₓ i pyłów PM10.
Nowe stacje w Szczecinie, Bydgoszczy i Żninie
Drugi projekt, którego wartość wynosi niemal 120 mln zł (71,8 mln zł dotacji), przewiduje:
- budowę stacji 110/15 kV Gdańska przy Elektrociepłowni Szczecin,
- rozbudowę stacji Bydgoszcz Zachód i modernizację stacji Żnin,
- realizację 5 km nowej lub zmodernizowanej sieci oraz uruchomienie trzech nowoczesnych stacji elektroenergetycznych.
Inwestycja umożliwi przyłączanie nowych odbiorców, w tym ładowarek samochodowych, zarówno w miastach, jak i wzdłuż tras ekspresowych. Szacowana roczna redukcja emisji CO₂ wynosi ponad 2 580 ton, a także znacząco zmniejszy się emisja tlenków azotu i pyłów zawieszonych.
Wsparcie dla transformacji energetycznej
Dofinansowanie ze środków Funduszu Modernizacyjnego wpisuje się w długofalową strategię NFOŚiGW, zakładającą:
- rozwój niskoemisyjnego transportu,
- poprawę jakości powietrza,
- budowę sieci elektroenergetycznej zdolnej do integracji odnawialnych źródeł energii i stacji ładowania.
Realizacja obu projektów przez ENEA Operator stanowi istotny krok w kierunku transformacji energetycznej i rozwoju nowoczesnej infrastruktury elektroenergetycznej w Polsce.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
