Modernizacja kolei z KPO – inwestycje PKP PLK
PKP Polskie Linie Kolejowe SA uzyskały ponad 219,5 mln zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) na realizację dwóch kluczowych projektów. Oba przedsięwzięcia mają na celu zwiększenie możliwości obsługi pociągów, poprawę dostępności transportu kolejowego oraz podniesienie komfortu pasażerów.
Poprawa informacji pasażerskiej w aglomeracji warszawskiej
Pierwszy projekt obejmuje modernizację systemu dynamicznej informacji pasażerskiej oraz infrastruktury peronowej na wybranych obiektach aglomeracji warszawskiej. Inwestycja zakłada:
- zaprojektowanie, dostawę, instalację i uruchomienie urządzeń centralnego systemu informacji pasażerskiej,
- montaż nowoczesnego systemu nagłośnienia i monitoringu wizyjnego,
- wyposażenie stacji i przystanków w elektroniczne tablice z rozkładami jazdy.
Nowe rozwiązania zostaną wdrożone na stacjach i przystankach zlokalizowanych na dziewięciu liniach kolejowych, na których codziennie kursuje nawet do 300 pociągów. Modernizacją zostaną objęte m.in.:
- Linia nr 1 (Warszawa Zachodnia – Katowice): Grodzisk Mazowiecki, Jaktorów, Międzyborów, Żyrardów;
- Linia nr 6 (Zielonka – Kuźnica Białostocka): Zielonka, Wołomin, Zagościniec, Dobczyn, Urle, Szewnica, Klembów, Jasienica Mazowiecka, Tłuszcz, Chrzęsne, Mokra Wieś, Barchów, Łochów, Ostrówek Węgrowski, Topór;
- Linia nr 8 (Warszawa Zachodnia – Kraków Główny): Warszawa Aleje Jerozolimskie, Rakowiec, Żwirki i Wigury, Służewiec, Okęcie, Dawidy, Jeziorki, Nowa Iwiczna, Piaseczno, Zalesie Górne, Ustanówek, Czachówek Górny, Czachówek Południowy;
- Linia nr 9 (Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny): Warszawa Praga, Toruńska, Żerań, Płudy;
- Linia nr 10 (Legionowo – Tłuszcz): Legionowo Piaski, Michałów-Reginów, Wieliszew, Nieporęt, Dąbkowizna, Radzymin;
- Linia nr 21 (Warszawa Wileńska – Wołomin Słoneczna): Warszawa Zacisze Wilno, Ząbki, Kobyłka Ossów, Kobyłka, Wołomin Słoneczna;
- Linia nr 449 (Warszawa Rembertów – Zielonka): Warszawa Mokry Ług, Zielonka Bankowa;
- Linia nr 20: przystanek Warszawa ZOO;
- Linia nr 440: przystanek Warszawa Lotnisko Chopina.
Dodatkowo przewidziano przebudowę dwóch peronów na przystanku Ursus Północny, wymianę bramek sieci trakcyjnej, remont dwóch wiaduktów kolejowych linii nr 3 oraz modernizację peronu na stacji Radzymin wraz z dojściami.
Rewitalizacja linii kolejowej nr 8 na odcinku Tunel – Kraków
Drugi projekt obejmuje modernizację infrastruktury na blisko 50-kilometrowym odcinku linii kolejowej nr 8 pomiędzy stacjami Tunel a Kraków Główny. Zakres prac obejmuje:
- remont nawierzchni torowej w celu zwiększenia prędkości pociągów pasażerskich i towarowych,
- budowę dwóch nowych peronów na stacjach Miechów i Zastów,
- przebudowę peronów na przystanku Smroków oraz stacjach Kraków Batowice i Kraków Główny.
Wszystkie perony i dojścia zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo, na stacjach zamontowane zostaną nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne i energooszczędne oświetlenie.
W ramach zadania zaplanowano również:
- modernizację sześciu przejazdów kolejowo-drogowych,
- wymianę 22 rozjazdów i czterech skrzyżowań torów,
- odcinkową wymianę sieci trakcyjnej.
Zakończenie realizacji obydwu projektów planowane jest na drugą połowę 2026 r.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
