REKLAMA
Drogi Wiadomości
3 Minuty czytania

GDDKiA połączy S8 z S74

27 stycznia podpisano Program Inwestycji, dzięki któremu drogowcy połączą bezpośrednio S8 od węzła Łódź Południe na skrzyżowaniu z autostradą A1 z S8 w okolicy Tomaszowa Mazowieckiego i dalej do węzła Kozenin na skrzyżowaniu dróg S12 i S74.

 

Grafika: GDDKiA O/Łódź, www.gov.pl/web/gddkia-lodz/
Grafika: GDDKiA O/Łódź, www.gov.pl/web/gddkia-lodz/

– To około 60 km nowej drogi S12, która skomunikuje Tomaszów Mazowiecki i sąsiednie miejscowości z Łodzią. Skróci też czas przejazdu pomiędzy Warszawą i Wrocławiem oraz skomunikuje województwo łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Warto też dodać, że nasze prognozy ruchowe wskazują, że już po jej oddaniu do użytkowania, obciążenie ruchem będzie rzędu 40 tys. pojazdów na dobę, ze znaczącym ruchem pojazdów ciężarowych – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Wpisanie tego odcinka drogi ekspresowej do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. i podpisanie Programu Inwestycji pozwala GDDKiA rozpocząć prace przygotowawcze. Do końca I kwartału br. drogowcy planują ogłosić przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Podpisanie umowy odbędzie się w III kwartale 2023 r., a w 2025 r. złożony zostanie wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).

Rolą wyłonionego w przetargu wykonawcy STEŚ będzie wskazanie możliwych wariantów przebiegu nowej drogi oraz przedstawienie ich mieszkańcom podczas organizowanych spotkań informacyjnych. W oparciu o sporządzoną analizę wielokryterialną wykonawca wskaże też wariant preferowany we wniosku o wydanie DŚU. Na etapie wydawania decyzji środowiskowej przeprowadzone zostaną konsultacje społeczne.

Dlaczego ta trasa jest tak potrzebna

W październiku ubiegłego roku zakończono prace nad Studium sieciowym układu dróg szybkiego ruchu w centralnej części województwa łódzkiego. Realizacja odcinka o długości ok. 60 km, będącego przedłużeniem istniejącej drogi ekspresowej S8, ma strategiczne znaczenie w komunikacji lokalnej. Odciąży sieć drogową, przechodzącą przez centra miejscowości i poprawi warunki życia ich mieszkańców. Zmieni także uwarunkowania dla całego transportu krajowego i zagranicznego ze szczególnym uwzględnieniem długodystansowego przewozu towarów.

W głównej mierze zmieni się połączenie z Dolnego Śląska do Warszawy. Obecnie wielu kierowców po dotarciu do węzła Łódź Południe wybierało dalszą trasę do stolicy przez autostradę A1 i mocno obciążoną ruchem A2. Po przebudowie A1 do Piotrkowa Trybunalskiego, a także samego węzła Piotrków Trybunalski Zachód, niektórzy kierowcy dojeżdżali do S8 i dalej do Warszawy. Bezpośrednie połączenie S8 do jej dalszego przebiegu w okolicy Tomaszowa Mazowieckiego ułatwi podróż, przejmując część ruchu z bardzo zatłoczonej A2 (na odcinku Łódź – Warszawa), a także z A1 między węzłem Łódź Południe i Piotrkowem Trybunalskim. Dalszy przebieg nowej trasy do planowanego węzła Kozenin na skrzyżowaniu S12 i S74 bardzo ułatwi także sprawny, szybki i bezpieczny przejazd od strony Wielkopolski w kierunku woj. świętokrzyskiego i podkarpackiego. Nowa trasa zapewni więc wygodne i nowoczesne połączenie centrum i wschodniej części kraju.

Jak będzie wyglądała nowa droga?

Nowy odcinek trasy będzie miał ok. 60 km długości. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Zostanie wyposażona we wszystkie niezbędne urządzenia, takie jak: bezkolizyjne węzły drogowe, nowoczesny system zarządzania ruchem, a także wszelkie instalacje służące ochronie środowiska.

S12 i S74 w woj. łódzkim

GDDKiA jest w trakcie uzyskiwania decyzji środowiskowej dla dróg ekspresowych S12 i S74 na terenie województwa łódzkiego. W 2021 roku podpisano umowę na uzupełnienie dokumentacji w raporcie środowiskowym, która ma być gotowa wiosną przyszłego roku. Droga S12 będzie się łączyła na południe od Piotrkowa Trybunalskiego z autostradą A1 i pobiegnie przez Sulejów i Opoczno w kierunku Radomia, zaś droga S74 połączy się z S12 w sąsiedztwie Opoczna i poprowadzi przez woj. świętokrzyskie na Podkarpacie. Decyzja obejmuje obie te drogi. Ich łączna długość na terenie województwa łódzkiego będzie wynosiła ok. 85 km.

Źródło: tekst GDDKiA O/Łódź, www.gov.pl/web/gddkia-lodz/

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.