
Droga ekspresowa S5 za trzy lata skomunikuje trzy miasta wojewódzkie: Bydgoszcz, Poznań i Wrocław. W dalszej perspektywie S5 pobiegnie do Ostródy i drogi ekspresowej S7 wydłużając się do ok. 400 km i łącząc cztery województwa: dolnośląskie, wielkopolskie, kujawsko-pomorskie i warmińsko-mazurskie. W swoim docelowym układzie droga ekspresowa S5, poprzez swój zasięg i powiązanie z bazowymi elementami sieci drogowej kraju (autostrady A1, A2, A8) stanie się jednym z kluczowych ciągów komunikacyjnych na poziomie europejskim. Naturalną kontynuacją tego korytarza na obszarze województwa warmińsko-mazurskiego w kierunku wschodnim, są drogi ekspresowe S7 Ostróda – Olsztynek i S51 Ostróda – Olsztyn oraz planowane przedłużenie w postaci drogi ekspresowej S16 do Ełku. Uwzględniając kolejne inwestycje na ciągach dróg: S10 Szczecin – Piła – Bydgoszcz oraz S61 Ełk – Budzisko (granica państwa) oraz istniejący odcinek S51 Olsztynek – Olsztyn powstanie dodatkowy ciąg dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód-zachód.
Trwa budowa w województwie kujawsko-pomorskim i wielkopolskim
Obecnie drogą ekspresową S5 możemy przejechać od granicy województw kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego do autostrady A2 oraz od Radomicka do Wrocławia. Trwa budowa od Nowych Marz na A1 do granicy z województwem wielkopolskim oraz od A2 do Radomicka. Ogłosiliśmy również przetarg na wyłonienie wykonawców 5-kilometrowego odcinka Ornowo – Wirwajdy, będącego kontynuacją obwodnicy Ostródy. Nowy odcinek ułatwi dojazd z DK16 do istniejącej obwodnicy która docelowo stanie się częścią drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz – Ostróda.
Opracowujemy studium korytarzowe

Opracowanie to, wzbogacone w początkowym etapie o studium sieci drogowej, umożliwi nie tylko określenie korytarzy dla potencjalnych przebiegów trasy i powiązań z siecią dróg publicznych, ale pozwoli przeprowadzić ich analizę i porównania. Taka analiza, ze szczególnym uwzględnieniem relacji z obszarami o różnych funkcjach przestrzennych, w tym objętych ochroną (środowisko przyrodnicze, zabytki, struktura osiedleńcza, budowa geologiczna itp.), pozwoli na wybór najlepszych korytarzy drogowych, tj. najmniej konfliktowych i realnych pod względem ekonomicznym.
Decyzja środowiskowa wskaże ostateczny przebieg
Analizy interdyscyplinarne pozwolą wszechstronnie ocenić porównywane trasy drogowe, jak i zaproponować optymalny, zdaniem GDDKIA, przebieg studiowanej trasy drogowej. Na następnych etapach przygotowania inwestycji, czyli Studium-Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym, zostaną przygotowane materiały niezbędne do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wskazującej lokalizację docelowego przebiegu drogi ekspresowej S5.
Tekst, zdjęcie i studium korytarzowe: GDDKiA O/Olsztyn