Docelowo planuje się jego rozbiórkę i budowę nowej przeprawy, która połączy Stare Miasto i Dębniki. Aby jednak obecna konstrukcja mogła posłużyć mieszkańcom jeszcze przez kilkanaście lat, konieczne jest przeprowadzenie pilnych prac remontowych.
Od pół roku na moście obowiązuje ograniczenie tonażu do 7,5 t, a skrajny pas jezdni od strony Wawelu został wyłączony z ruchu samochodowego i przeznaczony na ścieżkę rowerową. W tym czasie trwały prace nad dokumentacją projektową remontu, która ma być gotowa w marcu 2025 r. Dopiero po jej ukończeniu będzie możliwe ogłoszenie przetargu na wykonanie prac, co zaplanowano na II kwartał 2025 r.
Remont mostu Grunwaldzkiego obejmie kluczowe elementy konstrukcji, w tym:
- wymianę nawierzchni jezdni i torowiska tramwajowego, co poprawi bezpieczeństwo i komfort użytkowania mostu,
- naprawę żelbetowej płyty mostu, która stanowi podstawę całej konstrukcji,
- przebudowę ciepłociągu, aby zmodernizować infrastrukturę techniczną biegnącą przez most.
Most Grunwaldzki mimo planowanego remontu nie jest konstrukcją docelową. W perspektywie 2038 r. planuje się jego rozbiórkę i budowę nowoczesnej przeprawy, która sprosta wymaganiom dynamicznie rozwijającego się miasta. Nowy most ma być dostosowany zarówno do intensywnego ruchu komunikacji miejskiej, jak i potrzeb pieszych oraz rowerzystów.