REKLAMA
Drogi Tunele Wiadomości
2 Minuty czytania

Hala prefabrykacji tubingów na budowie S19

W marcu 2022 r. rozpoczęła się budowa drogi ekspresowej S19 między Rzeszowem a Babicą. Zakres prac obejmuje budowę pierwszego na Podkarpaciu tunelu o długości 2,3 km.

 

Zdjęcie: GDDKiA O/Rzeszów, www.gov.pl/web/gddkia-rzeszow/
Zdjęcie: GDDKiA O/Rzeszów, www.gov.pl/web/gddkia-rzeszow/

Wykonawca planując proces budowlany związany z drążeniem tunelu rozważał różne koncepcje wykonania obudowy. Brano pod uwagę różne rozwiązania, od kompleksowego zlecenia produkcji obudowy tunelu firmie zewnętrznej po produkcję własną. Zakres produkcji dotyczy ok. 22 tysięcy elementów prefabrykowanych. Ze względów ekonomicznych, lokalizacyjnych (sprawne dostarczenie na miejsce budowy) oraz łatwiejszej kontroli jakości elementów, wykonawca zdecydował się na produkcję własną. Oznaczało to budowę tymczasowego budynku (hali) oraz specjalnego wyposażenia czyli linii produkcyjnej, suwnicy oraz węzła betoniarskiego.

Hala do prefabrykacji

Hala zlokalizowana jest w Lutoryżu, w miejscu gdzie docelowo będzie funkcjonowało Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż). Budowę rozpoczęto 30 maja 2022 r. Roboty zakończono 15 grudnia 2022 r., po czym budynek został zgłoszony do odbioru przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego. Decyzję o pozwoleniu na użytkowania budynku uzyskano 31 stycznia br.

Hala o konstrukcji stalowej (ocynkowanej) z dachem dwuspadowym ma długość: 126,24 m, szerokość: 43,90 m, a jej kubatura to 50 199,68 m3.

Halę wyposażono w linię produkcyjną, 4 suwnice (największa ma udźwig 60 t) i węzeł betoniarski. W celu uruchomienia produkcji konieczne było uzyskanie pozwoleń z Urzędu Dozoru Technicznego dla suwnic, a także instalacji pary wodnej oraz zasilania wytwornic pary wodnej (komora naparzania). Przy budynku wykonano również plac składowy mieszczący 550 pierścieni, po 10 elementów prefabrykowanych każdy.

Produkcja tubingów

Wybudowana hala jest miejscem gdzie produkowane są elementy obudowy tunelu, tzw. tubingi. Stanowią one rodzaj cylindrycznej obudowy tunelu wykonanej z żelbetonu. Połączone tubingi tworzą pierścień.

28 lutego br. wykonano elementy dla pierścienia testowego (tzw. master ring), po czym 1 marca rozpoczęto właściwą produkcję części obudowy tunelu. Produkcja odbywa się w systemie jednozmianowym wydłużonym tj. 10 godzin, co jest podyktowane przerwami. Na linii produkcyjnej pracuje 18 pracowników a kolejnych 40 przy wytwarzaniu koszy zbrojeniowych.

Cykl przygotowania prefabrykatu od przygotowania formy do wykonania gotowego elementu trwa około 8-9 godzin (jest to czas wraz z dojrzewaniem betonu). Tak krótki czas wytworzenia elementu uzyskiwany jest dzięki zastosowaniu komory naparzania, w której element przebywa przez 6-8 godzin.

W przypadku tunelu w Babicy, na obudowę wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni (jeden pierścień składa się z 10 elementów), do wyprodukowania których zostanie zużyte blisko 118 tys. m3 betonu.

Według założeń dzienna wydajność produkcyjna to 50 segmentów, czyli 5 pełnych pierścieni. Dzienne zużycie betonu to 270 m3 czyli ok. 33 tzw. gruszek do betonu.

Waga jednego pierścienia to 132 t, a jednego segmentu do 14 t. Pierścienie są standardowo wytwarzane z betonu C50/60, a przy przejściach poprzecznych z betonu wyższej klasy C60/75. Do wytworzenia jednego pierścienia składającego się z 10 prefabrykatów potrzeba 53m3 betonu.

Źródło: tekst GDDKiA O/Rzeszów, www.gov.pl/web/gddkia-rzeszow/

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA