Ekrany akustyczne – podstawowa bariera dźwiękowa
Najbardziej rozpoznawalnym sposobem ochrony przed hałasem kolejowym są ekrany akustyczne. Tworzą one tzw. cień akustyczny, ograniczając rozprzestrzenianie się fal dźwiękowych. Dotychczas wzdłuż linii zarządzanych przez PLK powstało 346 km takich barier – długość odpowiadająca trasie kolejowej Tczew – Kostrzyn lub odcinkowi drogi Warszawa – Gdańsk.
Nie zawsze jednak ekrany są jedynym i najlepszym rozwiązaniem. W miejscach, gdzie hałas jedynie nieznacznie przekracza dopuszczalne normy, PLK stosuje inne metody – mniej ingerujące w krajobraz, a jednocześnie skutecznie redukujące emisję dźwięku.
Absorbery i maty – „niewidoczna” ochrona akustyczna
Do takich środków należą absorbery przyszynowe i maty wibroizolacyjne. Montowane bezpośrednio na szynach absorbery obniżają poziom hałasu nawet o 2–3 dB, redukując dźwięki powstające w miejscu styku koła z torem. Maty wibroizolacyjne ograniczają natomiast przenoszenie drgań do gruntu, zmniejszając tzw. hałas strukturalny odczuwalny w budynkach położonych blisko torów.
Dzięki tym rozwiązaniom mieszkańcy okolicznych terenów odczuwają wyraźnie mniejszą uciążliwość przejazdu pociągów, mimo że zastosowane technologie są praktycznie niewidoczne dla oka.
Badania i dopuszczenia techniczne
Zanim nowe technologie zostaną wdrożone na liniach kolejowych, muszą przejść serię badań technicznych i akustycznych. Testy prowadzone są m.in. na specjalnym poligonie PLK. Tylko pozytywne wyniki pozwalają na ich dopuszczenie do eksploatacji.
Takie podejście gwarantuje skuteczność środków ochrony akustycznej i ich trwałość w rzeczywistych warunkach użytkowania.
Inwestycje przyjazne środowisku
Wdrażanie absorberów i mat wibroizolacyjnych jest częścią kompleksowej strategii PLK w zakresie ochrony przed hałasem. Rozwiązania te dobierane są na podstawie analiz, pomiarów oraz rzeczywistych potrzeb mieszkańców i lokalnych warunków.
Nowoczesne środki ochrony akustycznej stosowane są już m.in. na trasach: Gdynia – Kościerzyna, Zabrzeg – Zwardoń oraz Ełk – Korsze. Obok nich wciąż prowadzone są działania tradycyjne, jak reprofilacja szyn czy budowa ekranów, które łącznie poprawiają komfort życia w pobliżu linii kolejowych.
Planowanie przestrzenne i mapy hałasu
Najskuteczniejszym sposobem ochrony przed hałasem kolejowym pozostaje jednak odpowiednie planowanie przestrzenne i lokalizacja zabudowy poza zasięgiem oddziaływania dźwięków.
Zasięg hałasu można sprawdzić na strategicznych mapach dostępnych publicznie. Osoby planujące zakup mieszkania lub domu w sąsiedztwie torów mogą również uzyskać informacje o poziomie hałasu w lokalnym Zakładzie Linii Kolejowych.
Komfort, który widać i słychać mniej
Nowoczesna kolej to nie tylko szybkie i wygodne podróże, ale również troska o środowisko i jakość życia mieszkańców. Działania PLK – od budowy ekranów, przez montaż absorberów, po zastosowanie mat wibroizolacyjnych – realnie poprawiają warunki akustyczne w otoczeniu torów.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
