![Zdjęcie: GDDKiA O/Wrocław](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2020/Styczen/_resampled/ResizedImage300225-PolskieForumTunelowe2.png)
![Zdjęcie: GDDKiA O/Wrocław](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2020/Styczen/_resampled/ResizedImage300225-PolskieForumTunelowe.png)
Sesja I Inwestycje tunelowe w Polsce
Podczas sesji otwierającej konferencję głównym mówcą był prof. Arnold Dix z Autralii, wiceprezydent Międzynarodowego Stowarzyszenia Tunnelingu i Robót Podziemnych ITA-AITES. Ta prestiżowa światowa organizacja branży tunelowej objęła patronat nad wrocławską konferencją. Tematem referatu prof. Diksa była wydana w 2019 roku „Szmaragdowa książka FIDIC”. Przygotowana wspólnie przez stowarzyszenia: FIDIC i ITA książka definiuje warunki kontraktowe podczas budowy tuneli i wykonywania prac podziemnych. Dodatkowo w sesji zostały omówione aktualne problemy projektowania obudowy tuneli w południowej Polsce; realizacja tunelu drogowego na trasie S7 Lubień – Rabka oraz tunele w ciągu drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu.
Sesja II TS26: wyzwanie dla inwestora, projektanta i wykonawcy
Sesja druga dotyczyła przede wszystkim budowy tunelu TS26 w ramach realizacji dolnośląskiego odcinka drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra. Szczegółowo została omówiona technologia NATM (Nowa Austriacka Metoda Tunelowania), wyzwania w projektowaniu tunelu drogowego TS26 oraz wytyczne i wymagania do projektowania tuneli w Polsce oraz pozostałych krajach UE na bazie doświadczeń projektu tunelu TS-26.
Sesja III Tunele bezpieczne dla ludzi i środowiska
Podczas sesji trzeciej poruszane były zagadnienia dot. kosztu cyklu życia tuneli i porównania systemów wentylacyjnych w krajach Europy; pożary rozlewisk paliwa, akumulatorów litowo-jonowych oraz gazów technicznych i ich rozprzestrzenianie się na różnych nawierzchniach drogowych; dobór systemu wentylacji w warunkach pożaru w tunelu drogowym oraz ochrona środowiska przed drganiami w przypadku tuneli komunikacyjnych.
Sesja IV Tunel i miasto
W sesji czwartej poruszono problematykę projektowania i aspektów formalno-prawnych odwodnień budowlanych na przykładzie miejskich tuneli komunikacyjnych, na przykładzie m.in. projektu tunelu w ciągu drogi ekspresowej S2 na odcinku Południowej Obwodnicy Warszawy oraz budowy podziemnego tunelu kolejowego w Łodzi. Jedna z prelekcji dotyczyła także możliwości wykonania metra w rejonie krakowskiej AGH.
Sesja V Tunel i woda
Sesja piąta poświęcona była wyzwaniom projektowym i realizacyjnym podwodnego tunelu w Świnoujściu, a także sposobom izolacji przeciwwodnej w obiektach tunelowych w kontekście szczelności i trwałości.
Patronat honorowy nad Polskim Forum Tunelowym objął Minister Infrastruktury oraz Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.
Tekst i zdjęcia: GDDKiA O/Wrocław