REKLAMA
Drogi Tunele Wiadomości
2 Minuty czytania

II Polskie Forum Tunelowe

W dniach 21-22 stycznia we Wrocławiu odbyła się II edycja Międzynarodowej Konferencji pn. „Polskie Forum Tunelowe”. Tematyka konferencji dotyczyła projektowania, budowy i bezpiecznej eksploatacji tuneli drogowych w terenie górzystym, pod wodą oraz tuneli służących komunikacji w miastach.

 
Zdjęcie: GDDKiA O/Wrocław
Zdjęcie: GDDKiA O/Wrocław
Zdjęcie: GDDKiA O/Wrocław
Zdjęcie: GDDKiA O/Wrocław
W ramach konferencji odbyło się kilka sesji tematycznych, podczas których omawiano m.in. inwestycje tunelowe w Polsce: tunel w ciągu drogi S3 Bolków – Kamienna Góra w woj. dolnośląskim oraz tunel między wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu.

Sesja I Inwestycje tunelowe w Polsce


Podczas sesji otwierającej konferencję głównym mówcą był prof. Arnold Dix z Autralii, wiceprezydent Międzynarodowego Stowarzyszenia Tunnelingu i Robót Podziemnych ITA-AITES. Ta prestiżowa światowa organizacja branży tunelowej objęła patronat nad wrocławską konferencją. Tematem referatu prof. Diksa była wydana w 2019 roku „Szmaragdowa książka FIDIC”. Przygotowana wspólnie przez stowarzyszenia: FIDIC i ITA książka definiuje warunki kontraktowe podczas budowy tuneli i wykonywania prac podziemnych. Dodatkowo w sesji zostały omówione aktualne problemy projektowania obudowy tuneli w południowej Polsce; realizacja tunelu drogowego na trasie S7 Lubień – Rabka oraz tunele w ciągu drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu.

Sesja II TS26: wyzwanie dla inwestora, projektanta i wykonawcy


Sesja druga dotyczyła przede wszystkim budowy tunelu TS26 w ramach realizacji dolnośląskiego odcinka drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra. Szczegółowo została omówiona technologia NATM (Nowa Austriacka Metoda Tunelowania), wyzwania w projektowaniu tunelu drogowego TS26 oraz wytyczne i wymagania do projektowania tuneli w Polsce oraz pozostałych krajach UE na bazie doświadczeń projektu tunelu TS-26.

Sesja III Tunele bezpieczne dla ludzi i środowiska


Podczas sesji trzeciej poruszane były zagadnienia dot. kosztu cyklu życia tuneli i porównania systemów wentylacyjnych w krajach Europy; pożary rozlewisk paliwa, akumulatorów litowo-jonowych oraz gazów technicznych i ich rozprzestrzenianie się na różnych nawierzchniach drogowych; dobór systemu wentylacji w warunkach pożaru w tunelu drogowym oraz ochrona środowiska przed drganiami w przypadku tuneli komunikacyjnych.

Sesja IV Tunel i miasto


W sesji czwartej poruszono problematykę projektowania i aspektów formalno-prawnych odwodnień budowlanych na przykładzie miejskich tuneli komunikacyjnych, na przykładzie m.in. projektu tunelu w ciągu drogi ekspresowej S2 na odcinku Południowej Obwodnicy Warszawy oraz budowy podziemnego tunelu kolejowego w Łodzi. Jedna z prelekcji dotyczyła także możliwości wykonania metra w rejonie krakowskiej AGH.

Sesja V Tunel i woda


Sesja piąta poświęcona była wyzwaniom projektowym i realizacyjnym podwodnego tunelu w Świnoujściu, a także sposobom izolacji przeciwwodnej w obiektach tunelowych w kontekście szczelności i trwałości.

Patronat honorowy nad Polskim Forum Tunelowym objął Minister Infrastruktury oraz Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.

Tekst i zdjęcia: GDDKiA O/Wrocław

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA