Informacja Drogowa GDDKiA dostępna całodobowo
Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKIA 19 111.
Kilka tysięcy osób pracuje podczas zimy przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych znajdujących się w administracji GDDKiA. Do ich dyspozycji jest około 2300 pojazdów, m. in. pługi, solarki, czy pługi wirnikowe, a także 286 magazynów soli o łącznej pojemności ok 430 tys. ton.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje prawie 19 000 km dróg krajowych (z wyjątkiem odcinków tych dróg przebiegających przez miasta na prawach powiatu). Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym 7 dni w tygodniu. Wykonywane są, co do zasady przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów, z którymi oddziały GDDKiA zawarły umowy na utrzymanie całej sieci.
Przewidujemy, że sezonie zimowym 2018/2019 do zimowego utrzymania zużytych może zostać:
– 474 tys. ton soli drogowej,
– 3,7 tys. ton chlorku wapnia,
– 71 tys. ton materiałów uszorstniających.
Cała sieć dróg krajowych w sezonie 2018/2019 będzie utrzymywana w okresie zimowym w następujących standardach:
– w standardzie I – około 4,5 tys. km,
– w standardzie II – około 11,0 tys. km,
– w standardzie III – około 1,8 tys. km,
– w standardzie V – około 1,6 tys. km.
Plan zimowego utrzymania zakłada objęcie jednolitymi standardami zimowego utrzymania całych ciągów drogowych oraz utrzymanie tych standardów w czasie trwania całego sezonu zimowego. W przypadkach długotrwałego występowania skrajnie niekorzystnych warunków pogodowych, w szczególności zawieje i zamiecie śnieżne, długotrwałe burze śnieżne, niweczące efekty odśnieżania dróg, osiągnięcie i utrzymanie na drogach standardu docelowego może być trudne, więc mogą zdarzyć się odstępstwa od przyjętych standardów ZUD.
Kierowco – chcesz przejechać – przepuść
Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Sprzęty są szerokie, niektóre zajmują cały pas drogi, poruszają się wolno, z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę, bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak policja czy służba zdrowia – niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.
Dlatego apelujemy o przepuszczanie takich pojazdów. Utrudnianie im pracy poprzez np. nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb oraz innych użytkowników dróg. Znane są również zdarzenia, których zarówno sprawcami jak i ofiarami byli kierowcy chcący przejechać między płużącymi pojazdami.
Tekst i grafika: GDDKiA