Przebieg i główne założenia linii M4
W pierwszym etapie prac przedprojektowych przeanalizowano szczegółowo przebieg tuneli oraz lokalizację stacji, które znajdą się na nowej trasie. Linia metra M4 połączy Białołękę (stacja Myśliborska) z Wilanowem, przecinając dziewięć dzielnic i pokonując kluczowe bariery komunikacyjne, takie jak linie kolejowe, układ głównych arterii oraz Wisłę.
Na Białołęce przewidziano stację techniczno-postojową z tunelami dojazdowymi, a na całej trasie zaplanowano tory odstawcze, komory rozjazdowe oraz wentylatornie szlakowe.
Linia M4 jako pierwszy w pełni autonomiczny system w stolicy
Kluczowym elementem inwestycji jest pełna automatyzacja ruchu pociągów. Linia M4 będzie funkcjonować w systemie GoA4, który eliminuje obecność personelu prowadzącego w kabinie. System sterowania odpowie za prędkość jazdy, zatrzymanie, obsługę drzwi oraz reakcję na sytuacje awaryjne, takie jak pożar czy przeszkoda na torowisku.
Obecnie metro w Warszawie działa w standardzie GoA2, gdzie maszynista wspomagany jest przez systemy automatyczne. Wdrożenie GoA4 pozwoli na poprawę częstotliwości kursowania, zwiększenie prędkości przejazdu, optymalizację czasu jazdy oraz eliminację błędów ludzkich. Automatyzacja umożliwia również ograniczenie zużycia energii nawet o 30%.
Na świecie funkcjonują obecnie 64 w pełni autonomiczne linie metra w 42 miastach, stanowiące blisko jedną czwartą globalnych systemów kolei podziemnej.
Harmonogram prac przygotowawczych
Rozpoczęcie budowy uzależnione jest od zakończenia etapów formalno-projektowych. Zgodnie z harmonogramem projekt koncepcyjny linii M4 będzie gotowy w listopadzie 2027 r., co umożliwi ogłoszenie przetargu na wykonawcę.
Równolegle prowadzone są:
- prace dotyczące uwarunkowań środowiskowych,
- analiza gruntu i badania geologiczne na całej trasie,
- przygotowanie końcowego Projektu koncepcyjnego, który stanie się podstawą do opracowania projektu budowlanego.
Po zakończeniu tych procesów możliwe będzie określenie szczegółowego harmonogramu robót budowlanych.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
