Towary pojadą sprawniej do portów morskich
Budowa obejmie stację Szczecin Port Centralny i Świnoujście – infrastrukturę kolejową w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz terminal kontenerowy Ostrów Grabowski (teren Portu Szczecin) oraz tory zdawczo-odbiorcze (teren Portu Świnoujście).
W Szczecinie i Świnoujściu planowane prace obejmują przebudowę ok. 160 km torów, 3 wiadukty i most. Planowana jest także elektryfikacja wybranych obszarów infrastruktury.
Wymiana urządzeń sterowania ruchem kolejowych zwiększy bezpieczeństwo przewozu ładunków. Podobne prace na ok. 5 km torów będą wykonane na obszarze terminala kontenerowego Ostrów Grabowski.
W Porcie Handlowym Świnoujście planowana jest budowa trzech torów zdawczo-odbiorczych o długości ok. 2 km. Efektem tych prac będzie sprawniejsza obsługa towarów w portach, możliwość wjazdu cięższych i dłuższych składów, czyli przeładunek większej ilość towarów. W efekcie prac wzrośnie punktualność i szybkość przejazdu pociągów, co wpłynie na wzrost konkurencyjności kolejowego transportu towarowego. Projekt pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” finansowany jest z instrumentu unijnego „Łącząc Europę” (CEF).
Stocznia Szczecin z połączeniem kolejowym
Dzięki wykonanym pracom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. od Szczecina Niebuszewo do stoczni Szczecin, stocznia Szczecin odzyskała, zawieszone w 2008 r. połączenie z siecią kolejową. Wymieniono m.in. uszkodzone szyny, podkłady, uzupełniono tłuczeń. Oczyszczono teren z drzew i krzewów. Tor oraz rozjazdy zostały wyregulowane i wypoziomowane. Remont rozpoczął się rozpoczął się w 2016 r. a zakończył w kwietniu br. Przywrócone połączenie kolejowe zwiększyło możliwości produkcyjne stoczni. Inwestycja realizowana była z budżetu państwa.
Autor: Magdalena Janus, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.