
Dla wygodnych podróży ruszyła budowa nowych przystanków na kolejowej obwodnicy Poznania – na pierwszym z nich, Poznań Suchy Las (przy ul. Sucholeskiej, w okolicy przejazdu kolejowo-drogowego) widać już konstrukcję peronu. Ustawione są ścianki peronowe, tzw. „elki”. Ciężki sprzęt tworzy teraz korpus platformy. Wykonawca ułoży na niej antypoślizgową nawierzchnię, na której zamontowane zostaną wiaty, ławki, jasne oświetlenie i czytelne informacje. Wykonawca przygotuje wygodne dojścia, a docelowo ustawi stojaki rowerowe, które zachęcą do ekologicznych podróży, rowerami i koleją.
Już w II kwartale 2025 r. rozpocznie się budowa kolejnych peronów. Łącznie mieszkańcy zyskają siedem nowych i jeden przebudowany przystanek. Kolej „zbliży się” do mieszkańców także w okolicy ul. Starachowickiej (p.o. Poznań Zieliniec), przy ul. Gdyńskiej (p.o. Poznań Koziegłowy), w rejonie ul. Naramowickiej (p.o. Poznań Naramowice), przy kampusie uniwersyteckim w pobliżu ul. Stróżyńskiego (p.o. Poznań Piątkowo), w rejonie ul. Folwarcznej (p.o. Poznań Franowo), ul. Kobylepole (p.o. Poznań Kobylepole) oraz w okolicy ul. Szumana w Nowej Wsi (p.o. Swarzędz Nowa Wieś). Wszystkie perony zapewnią wygodne korzystanie z kolei. Będą przystosowane do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się. Dzięki pracom samorządu, w ramach odrębnych inwestycji, przy przystankach powstaną węzły przesiadkowe, co ułatwi podróże i zintegruje transport kolejowy z systemem komunikacji miejskiej.
Dla sprawnych przejazdów pociągów modernizowane są tory – już wzmocniono podłoże, ułożono podkłady, podsypkę i szyny, a także przebudowano sieć trakcyjną na odcinku Kiekrz – Piątkowo. Obecnie prace postępują na linii łączącej Swarzędz ze Starym Młynem i Kiekrzem. Wykonawca zabudowuje nowe rozjazdy, które umożliwiają zmianę toru, w Koziegłowach i na Piątkowie. Sukcesywnie montowane są urządzenia sterowania ruchem. Do prac wykorzystywany jest specjalistyczny sprzęt, m.in. podbijarki i pociągi sieciowe, co skraca czas pracy i gwarantuje najwyższą jakość wykonania robót.
Dla większego bezpieczeństwa wymieniana jest nawierzchnia na przejazdach kolejowo-drogowych, a na części z nich zamontowane będą nowe zabezpieczenia, które wspomogą kierowców i do określonego przepisami minimum ograniczą czas zamknięcia zapór. Działanie urządzeń oraz przejazdy pociągów trasą obwodową będą nadzorowane z nowego Lokalnego Centrum Sterowania (LCS). Przy ul. Kolejowej przygotowywany jest już grunt pod budowę budynku. Będzie on mieć ok. 1800 m 2 i niejednolity kształt: częściowo z 4, a częściowo z 10 kondygnacjami o maksymalnej wysokości ok. 40 m. Przeszklona elewacja dobrze wpisze się w otoczenie. Poza monitorowaniem parametrów przejazdów pociągów w budynku znajdzie się także część administracyjno-biurowa.
Modernizacja kolejowej obwodnicy Poznania stworzy nowy, sprawny system komunikacji, który pozwoli mieszkańcom aglomeracji poznańskiej wygodnie podróżować pociągami w obrębie miasta i przyległych miejscowości. Pociągi pojadą trasą z prędkością do 120 km/h, nawet kilkukrotnie szybciej niż obecnie (obecnie prędkość na kolejowej obwodnicy Poznania, w zależności od odcinka, wynosi 20-90 km/h). PLK szacuje, że przejazd całym obwodem (od Poznania Głównego, przez m.in. Franowo, Koziegłowy i Piątkowo do Poznania Głównego), przy zatrzymaniach pociągów na wszystkich przystankach zajmie ok. 50 min.
Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Zakład Robót Komunalnych DOM Sp, Alusta i Intop Warszawa. Prace powinny zakończyć się w IV kwartale 2027 r.