Kluczowa inwestycja dla miasta i regionu
Minister Dariusz Klimczak podkreślił, że obwodnica i nowa przeprawa mostowa to inwestycje długo wyczekiwane przez mieszkańców. Obecnie ruch tranzytowy odbywa się przez centrum miasta wąskimi ulicami, co obniża bezpieczeństwo i komfort życia. Po zakończeniu budowy tranzyt zostanie przeniesiony na nową trasę, odciążając układ komunikacyjny Ostrołęki.
Parametry obwodnicy i mostu
Południowa obwodnica Ostrołęki będzie przedłużeniem drogi wojewódzkiej nr 544, łącząc rondo im. mjr. Zygmunta Szendzielarza „Łupaszki” z rondem im. Jana Radomskiego i ulicą Goworowską.
Nowa przeprawa przez Narew o długości około 600 m powstanie w obrębie doliny rzecznej, na tarasie zalewowym. Inwestycja znajduje się na terenie Obszaru Specjalnej Ochrony Ptaków Natura 2000 Dolina Dolnej Narwi (PLB140014).
Korzyści dla komunikacji i środowiska
Budowa obwodnicy zapewni połączenie lewobrzeżnej i prawobrzeżnej części Ostrołęki oraz integrację trzech dróg wojewódzkich nr 627, 544 i 626. Przedsięwzięcie odciąży rondo im. Siemowita, usprawni rozdział ruchu lokalnego i tranzytowego, ograniczy emisję spalin i hałasu, a także przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu. Ważnym efektem będzie również likwidacja korków w centrum miasta i lepsze skomunikowanie sześciu powiatów.
Finansowanie inwestycji
Nowa obwodnica o długości około 4,5 km powstanie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 544. Koszt całkowity inwestycji to 200 mln zł, z czego:
- 60 mln zł pochodzi z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg,
- 75 mln zł z dotacji samorządu województwa mazowieckiego,
- 65 mln zł ze środków budżetu Miasta Ostrołęki.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
