![Zdjęcie: GDDKiA O/Kielce](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2020/Maj/18/_resampled/ResizedImage600433-kladkaBilcza.png)
Kładka dla pieszych wybudowana została wcześniej w trosce o bezpieczeństwo ruchu w okolicach szkoły, przedszkola i kompleksu sportowego w Bilczy. Z uwagi na natężenie ruchu na drodze krajowej nr 73 Kielce – Busko-Zdrój – Tarnów, toczące się w jej śladzie roboty budowlane, częste zmiany organizacji ruchu i przede wszystkim bezpieczeństwo pieszych, podjęte zostały kroki w celu wcześniejszego oddania kładki do użytkowania. Aktualnie wykonawca kończy układanie nawierzchni z żywicy na obiekcie, trwają prace wykończeniowe i zabezpieczające. Jednocześnie kontynuowane są roboty bitumiczne na nowej wschodniej jezdni obwodnicy i prace w pasie rozdziału. W tym tygodniu planowane jest wprowadzenie ruchu wahadłowego na kolejnym odcinku drogi krajowej nr 73, tym razem bliżej granicy miasta Kielce.
![Zdjęcie: GDDKiA O/Kielce](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2020/Maj/18/_resampled/ResizedImage600385-kladkaBilcza2.png)
Pierwszy etap obwodnicy Morawicy to inwestycja za około 78 mln złotych realizowana od 2018 roku w trybie projektuj i buduj, dlatego wykonawca – konsorcjum z liderem Mostostal Warszawa – najpierw przystąpił do wykonania optymalizacji projektowych, a po uzyskaniu stosownych decyzji do robót budowlanych. W I etapie obwodnica Morawicy budowana jest w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 73. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem podmiejskim i tranzytowym odcinku trasy łączącej węzeł Kielce Północ, Busko-Zdrój i Tarnów. Nowy odcinek drogi krajowej nr 73 o długości 4,2 km od granicy miasta Kielce do granicy miejscowości Brzeziny i Morawica będzie miał dwie jezdnie i status drogi GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Nowa jezdnia powstanie po wschodniej stronie tej istniejącej, a po przełożeniach ruchu prawa jezdnia zostanie przebudowana. W ramach zadania powstaną cztery skrzyżowania z sygnalizacją świetlną (dwa z drogami powiatowymi, dwa z drogami gminnymi), kładka dla pieszych w miejscowości Bilcza oraz drogi dojazdowe. Przebudowana będzie związana z drogą infrastruktura. Zgodnie z umową planowane zakończenie inwestycji to pierwsza połowa 2022 roku. Docelowo obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8 km. W drugim etapie inwestycji droga biec będzie po nowym śladzie. Trwa aktualizacja koncepcji programowej dla tego etapu.
Źródło: GDDKiA O/Kielce