Nowa stacja w Łomży i modernizacja linii kolejowej
W ramach inwestycji w Łomży powstanie nowa stacja z dwoma peronami i czterema torami, a w Konarzycach, Kozikach i Mężeninie budowane są przystanki osobowe. Na odcinku Łomża – Śniadowo (17 km) zdemontowano już stary tor, trwają roboty ziemne oraz montaż rozjazdów i torów stacyjnych.
Do budowy linii wykorzystanych zostanie 40 km szyn, ponad 30 tys. podkładów i 100 tys. ton tłucznia. Dzięki inwestycji pociągi pojadą z prędkością 80–120 km/h, a czas przejazdu z Łomży do Białegostoku wyniesie ok. 1 godz. 35 min.
Łącznica w Śniadowie i sprawniejsze podróże
Dla poprawy przepustowości i skrócenia czasu przejazdu powstaje kilometrowa łącznica w Śniadowie, która umożliwi ruch pociągów w kierunku Łomży bez konieczności zmiany czoła składów.
Na trasie Śniadowo – Łapy (ok. 60 km) przewidziano modernizację stacji Śniadowo, Czerwony Bór i Sokoły oraz przystanków Kulesze Kościelne i Czachy Kołaki. Stacja Czarnowo-Undy zyska nowy układ torowy. Wymienione zostaną także szyny, podkłady i tłuczeń.
Harmonogram i budżet inwestycji
Ruch pociągów na linii Śniadowo – Łomża zostanie wznowiony w czerwcu 2026 r., natomiast pełne zakończenie prac zaplanowano na II kwartał 2029 r.
Budżet inwestycji obejmuje zakres podstawowy o wartości 298 mln zł netto (367 mln zł brutto) oraz zakres opcji – 30,6 mln zł netto (37,7 mln zł brutto). Samorząd Województwa Podlaskiego współfinansuje projekt, pokrywając 15% kosztów.
Znaczenie inwestycji dla regionu
Powrót kolei do Łomży to nie tylko udogodnienie dla mieszkańców, ale także szansa na rozwój gospodarczy regionu. Nowoczesna infrastruktura transportowa zwiększy mobilność mieszkańców i poprawi dostępność komunikacyjną Podlasia, wzmacniając jego pozycję w krajowej sieci transportowej.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
