REKLAMA
Kolej Wiadomości
3 Minuty czytania

Koleje Dolnośląskie chcą kupić pociągi hybrydowe

Koleje Dolnośląskie ogłosiły przetarg na zakup 11 nowych składów, w tym 6 pociągów hybrydowych. Pierwsze pociągi mają trafić do kolejowe spółki w 2022 r.

Zdjęcie: Koleje Dolnośląskie
Zdjęcie: Koleje Dolnośląskie
W ramach planowanego postępowania przetargowego spółka planuje zakup sześciu sztuk trzyczłonowych pojazdów z dwusystemowym napędem elektryczno-spalinowym (hybrydowym, HZT), które będą mogły zabrać na pokład minimum 320 pasażerów oraz pięciu pięcioczłonowych składów o napędzie elektrycznym (EZT), które będą obsługiwać minimum 550 pasażerów.

– Cieszę się, że możemy dziś ogłosić tak wyczekiwany plan zakupu nowego taboru dla Kolei Dolnośląskich. Szacunkowa wartość zakupu 11 pociągów to aż 280 mln złotych –
powiedział Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego, które będzie gwarantem kredytu bankowego na zakup taboru. – Dzięki dotacji pozyskanej z Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakup zostanie dofinansowany ze środków unijnych kwotą 85,1 mln złotych – zakończył marszałek Przybylski.

Miliard złotych na nowy tabor


Pierwsze nowe pociągi pojawią się na Dolnym Śląsku w połowie 2022 roku. Jedenaście zespołów trakcyjnych zgodnie z harmonogramem trafi do spółki na przełomie 2022 i 2023 roku.

– Planujemy zakup sześciu składów hybrydowych i pięciu elektrycznych. Jednak w przyszłości chcemy skorzystać z opcji zakupowej jaką daje nam przetarg, która pozwala na zamówienie łącznie aż 41 pociągów –
podkreślał zalety nowego przetargu Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Korzystając z opcji zwiększymy naszą flotę o 75%. To historyczna i największa w historii naszego regionu inwestycja, którą szacujemy na ponad miliard złotych – zakończył Stawikowski.

Nowy tabor jest odpowiedzią na rosnącą liczbę pasażerów Kolei Dolnośląskich. Opcja zakupowa pozwala na zamówienie kolejnych 10 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zakup w opcji dodatkowych 30 pojazdów spółka zamierza zrealizować w przypadku dostępności funduszy zewnętrznych, głównie unijnych.

Hybrydy na nowe trasy

 
Grafika: Koleje Dolnośląskie
Grafika: Koleje Dolnośląskie
Pojazdy hybrydowe zakupione z projektu unijnego będą obsługiwać trasę z Trzebnicy do Świdnicy przez Wrocław i Sobótkę, która zostanie uruchomiana po zakończeniu prac rewitalizacyjnych. Dwusystemowy napęd nowych pociągów sprawi, że na całym odcinku linii, obejmującym miasto Wrocław, pojazdy Kolei Dolnośląskich nie będą emitowały do atmosfery żadnych zanieczyszczeń.

– Decyzja o zakupie nowego taboru pomoże w stworzeniu kolei aglomeracyjnej we Wrocławiu, ale też w Zagłębiu Miedziowym. Prowadzimy rozmowy z samorządami, które są zainteresowane rozwojem transportu kolejowego –
powiedział Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego odpowiedzialny za rozwój infrastruktury kolejowej w regionie.

Nowe pociągi elektryczne połączą również Jelcz Laskowice z Wrocławiem, obsługując dwie trasy: pierwszą do Wrocławia Głównego przez Wrocław Wojnów oraz drugą, przedłużoną na potrzeby projektu kolei aglomeracyjnej do Oleśnicy przez Siechnice i Wrocław Główny.

Rekordowy rok


W 2019 roku Koleje Dolnośląskie przewiozły niemal 14,1 mln pasażerów. Spółka zyskuje pasażerów w rekordowym tempie, przewiozła ponad 2,4 mln pasażerów więcej niż rok wcześniej.

Przyczyniło się do tego sprawne zarządzanie i planowanie okresowych przeglądów, dzięki czemu tabor wykonał o 5% więcej pracy eksploatacyjnej, niż w latach poprzednich.

Tekst, zdjęcie i grafika: Koleje Dolnośląskie S.A.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA