Przetarg na jednosystemowe elektryczne lokomotywy ogłoszony został w sierpniu 2022 roku. Umowa z nowosądecką spółką NEWAG na dostarczenie pojazdów podpisana została zaś w marcu 2023 r. Pierwszą lokomotywę PKP Intercity odebrało już w grudniu 2023 r. Zgodnie z pierwotnymi założeniami postępowania przetargowego, wszystkie pojazdy miały trafić do przewoźnika najpóźniej w terminie do 30 miesięcy od daty podpisania kontraktu. Dzięki przyspieszonej realizacji dostaw, wszystkie lokomotywy PKP Intercity otrzymało w skróconym czasie – w ciągu 19 miesięcy.
Bezpieczną eksploatację lokomotyw zapewnia zastosowany europejski system bezpieczeństwa ETCS poziomu L1 i L2. Pojazdy posiadają modułową budowę oraz wyposażenie podnoszące poziom bezpieczeństwa użytkowania, które obejmuje systemy diagnostyki pokładowej, monitoringu wizyjnego, system GPS oraz przeciwpożarowy system alarmowy.
Zamówienie to pozwoliło na unowocześnienie parku taborowego PKP Intercity o pojazdy rozwijające prędkość do 160 km/h. W listopadzie 2020 roku przewoźnik zakończył odbiór 30 elektrycznych lokomotyw tego samego typu i obecnie dysponuje 50 Griffinami serii EU160.