Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na opracowanie dokumentacji przygotowawczej, dla 40 km drogi ekspresowej pomiędzy obwodnicą Wyrzyska, a funkcjonującym od 2020 r. węzłem Bydgoszcz Zachód na S5, GDDKiA poznała 8 lutego br. Przy braku odwołań umowę z biurem projektowym udało się podpisać jeszcze w lutym.
– Podpisana umowa zbliża nas do kolejnego odcinka drogi S10, który za parę lat połączy woj. kujawsko-pomorskie z północną częścią woj. wielkopolskiego i woj. zachodnio-pomorskim, a przy tym będzie wpisywać się w całą przeszło 400-kilometrową drogę ekspresową, która połączy Szczecin z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej – powiedział Sebastian Borowiak – Dyrektor GDDKiA Oddział w Bydgoszczy
Dokumentacja, którą ma opracować Transprojekt Gdański, doprecyzuje wypracowane dotychczas przez GDDKiA założenia projektowe i przedstawi rozwiązania obiektów drogowych i inżynierskich. Celem opracowania będzie umożliwienie podjęcia decyzji dotyczących docelowych rozwiązań projektowych i technologii realizacji, uściśli również zakres rzeczowy i finansowy zadania, a także określi wytyczne dla projektu budowlanego. Inwestycja od końca 2022 r. posiada decyzję środowiskową.
Wartość umowy z Transprojektem Gdańskim to 7 995 000 zł. Czas realizacji wyniesie 18 miesięcy, a ukończona dokumentacja będzie podstawą do ogłoszenia przetargu na realizację inwestycji w systemie „Projektuj i buduj”.
Zakres inwestycji
Odcinek Wyrzysk – Bydgoszcz jest częścią drogi S10, która w swoim docelowym kształcie połączy Szczecin z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej. W ramach zadania powstaną m.in. cztery węzły drogowe (Sadki, Nakło, Ślesin, Kruszyn), 21 obiektów inżynierskich i dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP).
Według danych Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/21 odcinek drogi krajowej nr 10 Bydgoszcz – Nakło nad Notecią – Wyrzysk pokonuje średnio ok. 11,5 tys. pojazdów na dobę. W 2046 r. GDDKiA prognozuje natężenie na poziomie 30-35 tys. poj./dobę, a w obrębie Bydgoszczy na poziomie 41 tys. poj./dobę.
Ochrona środowiska
Inwestycja zostanie zrealizowana ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony przyrody, zasobów naturalnych, zabytków i ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich. Zgodnie z decyzją środowiskową, w celu ograniczenia hałasu będą wykonane m.in. ekrany akustyczne. Ponadto, aby zapewnić właściwe warunki migracji zwierząt, zostaną wybudowane przejścia dla płazów i zwierząt małych oraz dla zwierząt średnich i dużych. W ramach inwestycji wykonane zostaną również nasadzenia zieleni, a w rejonie przedsięwzięcia zostaną umieszczone skrzynki lęgowe dla ptaków. Zadanie obejmuje także budowę zbiorników retencyjnych.