– Dla wielu Wielkopolan, ale też z perspektywy ogólnopolskiej, linia kolejowa Poznań – Wrocław ma znaczenie priorytetowe. Tą trasą każdego dnia przemieszczają się tysiące osób, dlatego jakikolwiek problem, który na niej wystąpi, powoduje paraliż komunikacyjny. W takich kryzysowych sytuacjach rząd i podmioty mu podległe muszą reagować, i muszą reagować szybko, dlatego przerwane niedawno przez włoską firmę prace dziś przejmuje wielkopolska firma. Podkreślam, że jest to firma wielkopolska, dlatego liczę, że ten remont zostanie dokończony solidnie i sprawnie, czyli po wielkopolsku – mówi Zbigniew Hoffmann, wojewoda wielkopolski.
– Zarządowi PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. bardzo zależy na szybkim kontynuowaniu prac na odcinku ważnej trasy kolejowej Poznań – Wrocław. ZRK DOM Poznań, z którym podpisaliśmy umowę, jest już zmobilizowany do prac. Firma posiada wymagany potencjał w zakresie pracowników i sprzętu, czyli sprawnie wejdzie na kontraktowe zadanie. ZRK wykorzysta również zgromadzony już na placu budowy materiał, a to pozwoli uzyskać szybkie efekty robót – mówi Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
ZRK DOM Poznań będzie kontynuował prace, przerwane przez firmę Astaldi S.p.A. Zakres robót obejmuje m.in. układanie nowych torów, montaż sieci trakcyjnej oraz obiekty inżynieryjne między granicą województwa dolnośląskiego a Rawiczem oraz między Bojanowem a Lesznem. Wykorzystana zostanie kadra wykonawcy oraz specjalistyczny sprzęt, m.in. palownice, dźwigi, koparki dwudrogowe, zgrzewarki, podbijarki torowe.
Podjęte prace dotyczą projektu „Przebudowa układów torowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą na linii kolejowej E59, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Leszno” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń” realizowanego w ramach unijnego instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – roboty wykończeniowe (etap I). Wartość prac to około 45 mln zł netto. Planowane zakończenie robót w grudniu 2018 r.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozwiązały umowę z Astaldi, gdyż wykonawca, pomimo wezwania, nie podjął pracy na kontrakcie.
Autor: Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.