Nowa jakość transportu regionalnego
Projekt „Rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój w celu włączenia Złotoryi oraz powiatu złotoryjskiego do sieci regionalnego transportu kolejowego” realizowany jest od 2023 roku. Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla powiatów: złotoryjskiego, lwóweckiego i karkonoskiego. Przywrócenie połączeń kolejowych otworzy nowe perspektywy rozwoju, ograniczy wykluczenie komunikacyjne i wzmocni gospodarkę oraz turystykę.
Stacja Jerzmanice-Zdrój przygotowana na rozwój
Przebudowana stacja w Jerzmanicach-Zdroju będzie mogła obsługiwać w przyszłości połączenia w stronę Wojcieszowa i Lwówka Śląskiego. Dzięki temu linia już na etapie rewitalizacji zostanie powiązana z regionalną siecią kolejową i dostosowana do długofalowego rozwoju. Projekt uwzględnia rozwiązania zwiększające konkurencyjność transportu kolejowego w województwie dolnośląskim.
Komfort podróży i bezpieczeństwo
Po zakończeniu inwestycji przejazd pociągiem pasażerskim ze Złotoryi do Wrocławia zajmie około 70 minut. Prędkość maksymalna wyniesie do 120 km/h. Zmodernizowane zostaną tory, sieć trakcyjna i przejazdy kolejowo-drogowe, co podniesie poziom bezpieczeństwa. Na trasie powstanie także nowy przystanek Legnica Zosinek, a perony zostaną wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie i czytelne oznakowanie.
Wsparcie dla transportu towarowego
Projekt przewiduje dostosowanie infrastruktury do przewozu ładunków przemysłowych. Tory umożliwią kursowanie pociągów towarowych z prędkością do 100 km/h i większym naciskiem na oś. Dzięki temu m.in. Huta Miedzi „Legnica” będzie mogła liczyć na sprawniejszą obsługę kolejową.
Realizacja i finansowanie
Prace prowadzone są w formule „projektuj i buduj”, co pozwala elastycznie uwzględniać potrzeby samorządów i mieszkańców. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2028 roku, a wydłużenie terminu wynika z wprowadzenia rozwiązań poprawiających geometrię toru, bezpieczeństwo i funkcjonalność linii.
Wartość projektu wynosi ok. 263 mln zł i finansowana jest z „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus”.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
