REKLAMA
Kolej Wiadomości
1 Minuta czytania

Linia kolejowa Legnica – Złotoryja zyska nowe możliwości

Rewitalizacja linii kolejowej Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój nie została wstrzymana – przeciwnie, PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) po konsultacjach z Urzędem Marszałkowskim zdecydowały o rozszerzeniu zakresu inwestycji. Dzięki temu trasa będzie mogła obsługiwać cięższe pociągi towarowe, a stacja w Jerzmanicach-Zdroju zostanie przygotowana do dalszego rozwoju w kierunku Wojcieszowa i Lwówka Śląskiego.

Stacja Złotoryja - rewitalizacja linii Legnica - Złotoryja
Stacja Złotoryja, fot. Magdalena Janus, www.plk-sa.pl
Spis treści

Nowa jakość transportu regionalnego

Projekt „Rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój w celu włączenia Złotoryi oraz powiatu złotoryjskiego do sieci regionalnego transportu kolejowego” realizowany jest od 2023 roku. Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla powiatów: złotoryjskiego, lwóweckiego i karkonoskiego. Przywrócenie połączeń kolejowych otworzy nowe perspektywy rozwoju, ograniczy wykluczenie komunikacyjne i wzmocni gospodarkę oraz turystykę.

Stacja Jerzmanice-Zdrój przygotowana na rozwój

Przebudowana stacja w Jerzmanicach-Zdroju będzie mogła obsługiwać w przyszłości połączenia w stronę Wojcieszowa i Lwówka Śląskiego. Dzięki temu linia już na etapie rewitalizacji zostanie powiązana z regionalną siecią kolejową i dostosowana do długofalowego rozwoju. Projekt uwzględnia rozwiązania zwiększające konkurencyjność transportu kolejowego w województwie dolnośląskim.

Komfort podróży i bezpieczeństwo

Po zakończeniu inwestycji przejazd pociągiem pasażerskim ze Złotoryi do Wrocławia zajmie około 70 minut. Prędkość maksymalna wyniesie do 120 km/h. Zmodernizowane zostaną tory, sieć trakcyjna i przejazdy kolejowo-drogowe, co podniesie poziom bezpieczeństwa. Na trasie powstanie także nowy przystanek Legnica Zosinek, a perony zostaną wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie i czytelne oznakowanie.

Wsparcie dla transportu towarowego

Projekt przewiduje dostosowanie infrastruktury do przewozu ładunków przemysłowych. Tory umożliwią kursowanie pociągów towarowych z prędkością do 100 km/h i większym naciskiem na oś. Dzięki temu m.in. Huta Miedzi „Legnica” będzie mogła liczyć na sprawniejszą obsługę kolejową.

Realizacja i finansowanie

Prace prowadzone są w formule „projektuj i buduj”, co pozwala elastycznie uwzględniać potrzeby samorządów i mieszkańców. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2028 roku, a wydłużenie terminu wynika z wprowadzenia rozwiązań poprawiających geometrię toru, bezpieczeństwo i funkcjonalność linii.

Wartość projektu wynosi ok. 263 mln zł i finansowana jest z „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus”.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.