Nowa linia kolejowa Szczyrzyc – Tymbark
Umowę na realizację inwestycji podpisano pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a konsorcjum firm Budimex, Budimex Kolejnictwo oraz Gülermak. Prace budowlane potrwają 46 miesięcy. Powstanie nowoczesna linia kolejowa o parametrach umożliwiających ruch pociągów pasażerskich z prędkością do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h.
Nowy, ośmiokilometrowy odcinek linii kolejowej nr 622 połączy stację Szczyrzyc z istniejącą stacją Tymbark, zlokalizowaną przy modernizowanej linii nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz). Trasa stanowić będzie istotny fragment połączenia kolejowego między Krakowem, Limanową i Nowym Sączem, usprawniając komunikację w południowej Małopolsce.
Tunele, mosty i nowoczesna infrastruktura
Ze względu na ukształtowanie terenu, nowa linia przebiegać będzie przez obszary podgórskie. Projekt obejmuje budowę dwóch tuneli o długości 3,8 oraz 1 km, a także mostów i wiaduktów kolejowych. Wszystkie skrzyżowania torów z drogami lokalnymi zostaną wykonane w formie bezkolizyjnej, co zwiększy bezpieczeństwo i płynność ruchu.
W ramach inwestycji przewidziano również budowę sieci trakcyjnej i cyfrowego systemu sterowania ruchem kolejowym, zgodnego z najnowszymi standardami europejskimi.
– To ważny moment realizacji projektu „Podłęże-Piekiełko”. Do tej pory pracowaliśmy głównie przy modernizacji linii kolejowej nr 104, natomiast dziś rozpoczynamy budowę zupełnie nowego szlaku – linii nr 622, która stworzy dogodne połączenie Krakowa z Limanową i Nowym Sączem – podkreślił Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Nowy przystanek Stróża koło Dobrej
W połowie nowego odcinka powstanie przystanek kolejowy Stróża koło Dobrej. Obiekt będzie w pełni dostępny dla osób o ograniczonej mobilności, wyposażony w pochylnię, ścieżki naprowadzające, wiaty, ławki, gabloty informacyjne i stojaki rowerowe. Umożliwi on szybki dojazd m.in. do Limanowej, Mszany Dolnej i Gdowa.
Realizacja pierwszego odcinka nowej linii w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko” to kolejny krok w kierunku skrócenia czasu podróży kolejowych między Krakowem a Nowym Sączem oraz poprawy dostępności transportowej południowej Polski.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
